Pozor na rastúci fenomén: odcudzení firemnej identity pribúda

Ak podvodníci zneužijú identifikačné údaje firmy alebo protiprávne konajú s falošnou korporátnou identitou, firma čelí prevádzkovému riziku.

Firmy by sa mali mať na pozore! Súčasná turbulentná doba a neistota začína nahrávať rozmachu nebezpečného fenoménu - odcudzeniu korporátnej identity. „Evidujeme nárast prípadov v zahraničí aj na Slovensku. Široký záber tohto fenoménu a vyvíjajúca sa tendencia znamenajú, že firmy by mali zvýšiť opatrnosť a proaktívne konať, aby si ochránili svoje aktíva aj identitu,“ konštatuje country manažér Coface Slovensko Juraj Janči. Nadnárodná spoločnosť Coface je globálnym lídrom v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.

Schéma podvodu

Ako podotýka Juraj Janči, nebezpečnosť fenoménu spočíva nielen vo vynaliezavosti podvodníkov, ale aj ich dobrej organizovanosti. Najčastejšie ide o prípady, keď podvodníci používajú firemnú identitu reálnej spoločnosti, najmä s dobrým platobným záznamom a morálkou, aby si zaobstarali tovar a služby od ich zákazníkov.

„Dobrá organizovať im umožňuje dostať sa do telefónnych liniek, vytvárať emailové adresy, falšovať objednávkové formuláre, kupovať informácie z obchodného registra s cieľom otvorenia účtu kupujúceho v spoločnosti,“ vysvetľuje. Aj preto Juraj Janči odporúča firmám nielen opatrnosť, ale aj prijatie preventívnych opatrení. Zvlášť sa to týka prípadov, keď firma dostane objednávkový formulár z cudziny a od nového odberateľa.

Ako sa brániť

Určite najlepším riešením je vždy si preveriť obchodného partnera, ako aj akýkoľvek obchodný vzťah a odborne manažovať pohľadávky od začiatku ich vzniku. Firma tak dokáže nielen včas odhaliť nástrahy, ale v prípade existujúceho poistenia aj zmierniť následky prípadného výpadku kapitálu. „Aj keď sa to z počiatku môže zdať zbytočné či neefektívne, tak v konečnom dôsledku poistenie je unikátny nástroj na prevenciu rizika a v prípade prevencie, v spolupráci s poisťovňou aj dostatočne kryje náklady, či ušlý zisk v prípade, že nastane negatívna situácia,“ upozorňuje country manažér Coface Slovensko.

Pokiaľ ide o indikácie, ktoré firmu dokážu upozorniť na prípadné podvodné správanie druhej strany, všímať si môže viaceré. Napríklad logo spoločnosti na webstránke nesedí s tým na objednávke. Obdobne odlišný môže byť aj formát emailovej adresy na webe a v objednávke.

Zvyčajne existuje len jeden formát pre celú spoločnosť. Akýkoľvek rozdiel tak treba považovať za podozrivý. Podvodníci pritom zvyčajne používajú mená osôb, ktoré v spoločnosti reálne pracujú. Obzvlášť treba byť opatrní aj ku generickým emailovým adresám. Obdobne skontrolujte aj formát telefónneho čísla.

Zaujímajte sa, či spoločnosť pôsobí, má dcérske spoločnosti alebo projekt v krajine, kam má byť doručený tovar. Niekedy je možné nájsť chyby vo vetnej skladbe alebo preklepy v objednávkovom formulári. „Spýtajte sa sami seba, či je odberateľova aktivita kompatibilná s vašou. Ako sa hovorí, dôveruj, ale preveruj: ak máte pochybnosti týkajúce sa objednávky, zmeny bankových údajov a podobne, vždy radšej zavolajte odberateľovi, aby ste si to potvrdili. Obdobne je dôležité, aby zamestnanci účtovného oddelenia pochopili dôležitosť týchto vecí. Prípady phishingu a platby na falošný bankový účet sú totiž stále bežné. Preto je vždy dôležité potvrdiť všetky typy zmien požiadaviek, či už na adresu, bankový účet a podobne s vaším dodávateľom,“ vysvetľuje country manažér Coface Juraj Janči.

Na čo si dať pozor

  • Podvodníci zvyčajne používajú nielen názov existujúcej spoločnosti, ale aj mená osôb, ktoré v spoločnosti reálne pracujú;
  • Porovnajte logo spoločnosti na webstránke s tým na objednávke;
  • Porovnajte formát emailovej adresy obchodného partnera z objednávky s firemnými na webe.
  • Akýkoľvek rozdiel preverte (napríklad: jozko_mrkvicka@spolocnost.sk, je použitý ako j.mrkvicka@spolocnost-sluzby.com
  • Pozor na generické emailové adresy, ako uctovneoddelenie_spolocnost.com;
  • Porovnajte formát telefónneho čísla;
  • Skontrolujte, či spoločnosť pôsobí, má dcérske spoločnosti alebo projekt v krajine, kam má byť doručený tovar;
  • Pozor na chyby vo vetnej skladbe alebo preklepy v objednávkovom formulári.
  • Nastavte interné meradlá na kontrolu pravosti dokumentu. Inštruujte zamestnancov účtovného oddelenia;
  • Pri pochybnostiach zavolajte odberateľovi a skontrolujte pravosť;
  • Potvrďte vždy všetky typy zmien požiadaviek (adresa, bankový účet) s dodávateľom;

Zdroj: Coface

Zdroj: Coface

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS