Kybernetické útoky ohrozujú bezpečnosť lietadiel


			Kybernetické útoky ohrozujú bezpečnosť lietadiel
8.12.2014 Poistný trh

Počet smrteľných leteckých nehôd dlhodobo klesá a sadzby poistného sa znižujú. Na obzore sú ale nové riziká, ktoré môžu veľmi ovplyvniť letecké spoločnosti. Patria medzi ne kybernetické útoky, ale aj bezpilotné lietadlá, ktoré sú riadené počítačom.

Technické pokroky v dizajne a leteckých navigačných systéme výrazne pomohli znížiť pravdepodobnosť úmrtia pri leteckých nešťastí, ale závislosť na počítačoch predstavuje nové typy rizík. „Kyber terorizmus môže nahradiť únosy alebo bombové atentáty, a stane sa tak zbraňou pri útokoch proti leteckým spoločnostiam,“ uviedla nemecká poisťovňa Allianz. Medzinárodná asociácia leteckej dopravy pracuje na zlepšení kybernetickej bezpečnosti, vrátane nástrojov, ktoré pomôžu zmierniť riziká v IT systémoch. „Letectvo značne spolieha na počítačové systémy v pozemnom i letovej prevádzke a riadenia letovej prevádzky, a vieme, že sme cieľ,“ uviedol generálny riaditeľ IATA Tony Tyler na konferencii v októbri.

Bezpilotné lietadlá sú ďalším rizikom

Ďalšia potenciálna hrozba pochádza z komerčných bezpilotných lietadiel, ktorých využitie sa stále rozširuje napríklad na práškovanie, spravodajstvo a športové podujatia, pre ktoré neexistuje žiadna štandardná medzinárodná regulácia. „Potenciálne riziká sú zrejmé, a to sú konkrétne kolízie alebo škody z tretích strán či poškodenie a výsledná zodpovednosť,“ povedal Allianz. Nebo sa začína prepĺňať, IATA odhaduje okolo 16 miliárd cestujúcich v roku 2050, v porovnaní s 3,3 miliardami v roku 2014. Zvýšenie bezpečnosti tlačilo poistné leteckých spoločností nadol až do tohto roku, kedy sa očakávajú straty vrátane dvoch malajzijských liniek na rekordných 800 miliónov dolárov.

Technológia zohráva významnú úlohu v stálom znižovaní počtu úmrtí, na menej ako dva na 100 miliónov cestujúcich, na komerčné lety z 133 v roku 1960, ale to je tiež dané zvyšovaním nákladov na lietadlá a hodnoty pohľadávok. Allianz odhaduje, že sa v priebehu nasledujúcich piatich rokov zvýši poistná hodnota leteckých flotíl na viac ako jeden bilión dolárov počas nasledujúcich piatich rokov oproti 900 miliardám dolárov v súčasnej dobe. Technológie, najmä zvyšujúca sa automatizácia v moderných lietadlách, bola tiež od roku 2009 pod dohľadom, a to najmä kvôli letu Air France 447, po tom, čo piloti stratili nad letom A330 z Brazílie do Francúzska kontrolu pri lete.

Piloti potrebujú ďalšie školenia, ak systémy zlyhajú, povedal Allianz. „Je potrebné vykonať ďalšie zlepšenia, a to najmä zbaviť sa pasivity v kokpite v dôsledku automatizácie.“

Nemecká pilotná skupina tiež volá po väčšej odbornej príprave a kontrole pri „ručnom“ lietaní, keby mali byť piloti trénovaní, ak počítač zlyhá.

Business Insurance

Zdroj: Business Insurance

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články