Kvôli neuhradeným faktúram sa zvyšujú ceny alebo sa prepúšťa


			Kvôli neuhradeným faktúram sa zvyšujú ceny alebo sa prepúšťa
27.11.2017 Poistný trh

Neuhradené alebo meškajúce platby zo strany zákazníkov či odberateľov nútia spoločnosti k razantným krokom. Na zlú platobnú disciplínu často reagujú znižovaním počtu pracovníkov alebo zvyšovaním cien.

Podľa štúdie „European Payment Practices“ 2017až 26 percent slovenských firiem zvyšuje svoje ceny v snahe o minimalizáciu rizík kvôli neuhradeným faktúram. Spomínaná štúdia totiž tiež potvrdila, že 23% zákazníkov na Slovensku platí za tovary a služby s omeškaním, úplne nevymožiteľné sú 4 % pohľadávok.

No tento problém sa netýka len Slovenska, ale trápi celú Európu. Faktúry sa uhrádzajú neskoro v 19 % prípadov, 3 % neplatia vôbec. Medzi spoločnosťami vo východnej a západnej Európe je podstatný rozdiel, pretože k zvyšovaniu cien častejšie pristupujú spoločnosti vo východnej Európe, pričom vedúce postavenie tu má Maďarsko (32%).

Po ňom sa pre zdražovanie rozhoduje najviac chorvátskych firiem (30%). V západnej Európe sú to najmä britské firmy, ktoré zvyšujú svoje ceny (26 %) a k nim sa blíži už len Švajčiarsko s 24 percentami. Naproti tomu v Nemecku iba štyri percentá spoločností reagujú na oneskorené a neuhradené faktúry zvyšovaním cien.

Ďalšou vážnou reakciou na neskoré alebo žiadne platby zo strany zákazníkov je prepúšťanie alebo zmrazovanie prijímania nových zamestnancov. Na Slovensku sa pre tento krok podľa štúdie „European Payment Practices“ 2017 rozhodne takmer každá štvrtá spoločnosť (24%).

Pokiaľ ide o zastavenie náboru nových zamestnancov alebo zníženie počtu pracovných miest v ostatných krajinách Európy, najsilnejšiu reakciu na oneskorené a neuhradené platby vykazuje Grécko - až 31% spoločností to uviedlo v prieskume.

Spojené kráľovstvo je len mierne pozadu (29%). Rumunsko a Španielsko sú na treťom mieste (každé 27%). Na porovnanie: V Nemecku len 6% podnikov podniklo kroky na zníženie počtu zamestnancov.

„Mnohí ľudia neuhrádzajú svoje záväzky načas kvôli tomu, že sa sami ocitajú v nepriaznivej ekonomickej situácii. Celkom si neuvedomujú dôsledky meškajúcich platieb. Radi by sme vzdelávali ľudí o význame inkasa pohľadávok, ktoré máva často negatívny obraz na verejnosti," uviedol Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko.

Faktom je, že inkaso pohľadávok znamená v konečnom dôsledku aj prínos pre spotrebiteľa. „Pretože likvidita spoločností v dôsledku inkasa pohľadávok pomáha predchádzať zvyšovaniu cien alebo znižovaniu pracovných miest. "

Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ 2017 sa uskutočnila už desiatykrát. Na jar tohto roku nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS oslovil 3200 odborníkov zo 16 európskych krajín, z toho 200 spoločností zo Slovenska.

Zdroj: EOS KSI Slovensko

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS