Na čo klásť dôraz pri zimnej údržbe auta? Tu sú rady


			Na čo klásť dôraz pri zimnej údržbe auta? Tu sú rady
28.10.2014 Tlačové správy

Každú zimu máte problémy s naštartovaním, akumulátor nereaguje alebo štartér je zmrznutý?  Hoci je už čas začať sa objednávať s autom do pneuservisu na prezutie zimných pneumatík, v rámci prípravy auta na zimu by ste nemali podceniť ani kontrolu ďalších vecí. Mnohé dokážete urobiť vo vlastnej réžii, niektoré je lepšie zveriť servisu. Prinášame 10 rád, na čo klásť dôraz pri zimnej údržbe.

 

 

1.     Základom sú kvalitné pneumatiky

Základom akejkoľvek prípravy auta na zimu je jeho prezutie do zimných pneumatík. Hoci podľa slovenskej legislatívy treba prezuť zimné pneumatiky, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu či ľadu, odporúča sa urobiť tak už keď teploty klesnú pod 7 stupňov Celzia. „Zimné pneumatiky by mali mať hĺbku dezénu viac ako 4 mm. Hlboký dezén lepšie drží smer, pneumatiky majú výrazne kratšiu brzdnú dráhu a dokážu tak udržať auto na ceste aj v extrémnych podmienkach,“ upozorňuje technický riaditeľ Business Lease Slovakia Peter Kundlák. Napríklad pri jazde na letných pneumatikách, ktoré majú  oveľa menšiu priľnavosť  a dlhšiu brzdnú dráhu, sa auto na snehu stáva takmer nekontrolovateľné. Okrem toho, pri nehode aj poisťovne v prvom rade skúmajú stav a typ pneumatík. Z tohto dôvodu sa neodporúča používať ani celoročné pneumatiky, ktoré tiež nemajú také jazdné vlastnosti v extrémnych podmienkach.

2.     Pneumatiky nie sú archívne víno

Určite si pneumatiky neuchovávajte na horšie časy. Nemali by byť staršie ako 3 až 4 roky v závislosti od výrobcu. Vekom totiž tvrdnú a strácajú tak potrebnú funkčnosť. Uskladnenie sezónneho prezutia doma je síce tiež lacnejšie, no v pneuservise vám garantujú správnosť uskladnenia pneumatík a zaistia tým ich maximálnu životnosť. „Prezutie pneumatík odporúčame aj preto v autorizovanom servise, že vám zároveň skontrolujú tlak v pneumatikách. Pri operatívnom lízingu urobia kontrolu pneumatík v pneuservise pri sezónnej výmene a na základe spôsobu ich opotrebenia aj navrhnú kontrolu a nastavenie geometrie,“ dodáva Peter Kundlák. 

3.     Udržte si na ceste rovnováhu

Nerovnomerné opotrebenie pneumatík či „ťahanie“ auta do strany má pri brzdení za následok plávanie auta v zákrutách. To je na klzkej vozovke a pri starších autách, nebezpečné. Správna geometria a vyváženie kolies je tak pred zimnou sezónou dôležité.

4.     Zima, zima, hustejšie

Práve v zime je dôležitá kontrola hustoty prevádzkových kvapalín. Chladiacu kvapalinu vám dohustia alebo vymenia v servise podľa harmonogramu výrobcu. Interval výmeny sa môže líšiť pre každú značku. „V prípade staršieho vozidla s modrozelenou kvapalinou sa odporúča výmena každé 3 roky,“ spresňuje Peter Kundlák. Kontrola účinnosti chladiacej zmesi je pritom veľmi dôležitá. „Napríklad v prípade zamrznutia chladiacej kvapaliny môže dôjsť k rozsiahlemu poškodeniu motora,“ dodáva Kundlák.

Kým kontrolu chladiacej zmesi zveríte odborníkom, nemrznúcu zmes pre ostrekovanie okien a svetiel si vymeníte aj sami vystriekaním letnej. Všímajte si však vždy bod mrazu kvapalín. Ak idete na lyžovačku, berte si takú, čo vydrží teploty pod-20 stupňov Celzia.

5.     Účinné triky na odomknutie

Nemrznúca zmes pomôže aj pri treskúcej zime, ak vozidlo parkujete vonku.  „V prípade očakávaných mrazov sa odporúča natrieť tesniace gumy dverí vozidla voľne dostupným prípravkom na zamedzenie ich prilepenia. U vozidiel bez diaľkového odomykania sa odporúča streknúť nemrznúcu látku do zámkov dverí,“ hovorí Peter Kundlák.

6.     Brzdy sa prihlásia samé

V zime sú dobré brzdy na nezaplatenie. No kontrolovať by sme ich nemali len pred zimou. Okrem toho, väčšina, dokonca aj starších vozidiel je vybavená indikátorom opotrebenia brzdového obloženia na paneli prístrojov, ktorý vodiča upozorní na potrebu ich výmeny. „U ostatných vozidiel môže byť indikátorom rozsvietenie kontrolky poklesu brzdovej kvapaliny. Pokles je najčastejšie spôsobený väčším opotrebením brzdového obloženia a kotúčov,“ konštatuje Peter Kundlák. Samozrejme, na kritické opotrebenie bŕzd často upozorní aj pískanie pri brzdení.



7.     Ako si pomôcť pri štartovaní

Väčšina akumulátorov si nežiada špeciálnu údržbu či prípravu na zimu, treba mať však na pamäti ich životnosť. Ak je akumulátor starší ako 4 roky, odporúča sa absolvovať záťažový test. V servise by ho mali urobiť na počkanie. Samozrejme, hlavne v zime vie vodičov potrápiť naštartovanie vozidla. „Častým dôvodom, prečo vozidlo v zime neštartuje, je vybitie akumulátora alebo primrznutie štartéra. Signálom vybitého akumulátora je zníženie intenzity kontroliek pri otočení kľúča v zapaľovaní, prípadne neúspešný pokus motora o pretočenie,“ vysvetľuje Peter Kundlák.

V takom prípade pomôžu prepojovacie káble a ochotný vodič iného vozidla. V prípade veľmi veľkého poklesu napätia je však už nutná výmena akumulátora prípadne jeho riadne dobitie. Často býva príčinou aj primrznutý štartér. Ten sa môže prejaviť cvaknutím bez zníženia intenzity kontroliek. „Pomôcť môže jednak ohriatie položením nádoby s horúcou vodou pod priestor, v ktorom je spojený motor s prevodovkou, alebo ak je štartér prístupný, často je postačujúci aj prenos telesnej teploty cez ruky,“ podotýka Peter Kundlák. Ak zlyhajú aj tieto možnosti a auto nie je možné zatlačiť do vyhrievanej garáže, pomôže privolanie asistenčného alebo servisného vozidla.

8.     Stierače musia stierať

Časté využívanie stieračov, zmeny teplôt a hlavne mrznutie sa podpisujú aj pod opotrebenie stieracích líšt. Zistíte to aj voľným okom, ak na okne zanechávajú nezotretú plochu. V takom prípade ich vymeňte za nové.

9.     Bez škrabky ani na krok

K takmer povinnej výbave auta by v zime mala patriť aj škrabka na okná a metlička. Ak idete do hôr, prípadne vytrvale sneží, tak aj lopata a reťaze. Dôvodom je aj to, že podľa predpisov si musíte pred každou jazdou očistiť auto tak, aby sa z neho žiadne kusy snehu či ľadu počas jazdy neuvoľňovali a neohrozovali tak okoloidúce autá. Odporúča sa mať pri dlhých cestách aj dostatok paliva, aby ste neuviazli na ceste.

10.   Skontrolujte svetlá

Pred zimou si skontrolujte aj stav osvetlenia, hlavne hmlovky. Tie budete využívať počas jazdy v hmle či hustom snežení. Ak sa však dostanete do kolóny, z ohľaduplnosti k vodičom za vami radšej zadné hmlovky vypnite. Väčšina nových vozidiel je už vybavená takzvaným „denným svietením“.

V tomto režime zadné svetlá nesvietia. Nie všetky vozidlá sú však vybavené senzorom, ktorý pri zníženej viditeľnosti zabezpečí automatické zapnutie predných stretávacích a zadných obrysových svetiel. Ak sa to týka aj vášho vozidla, nezabudnite zapnúť svetlá manuálne. Jazda s nedostatočne osvetleným vozidlom predstavuje nebezpečenstvo tak pre vás, ako aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.

 

Business Lease Slovakia  

Zdroj: Business Lease Slovakia  

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články