Slováci sa pri pôžičkách stále riadia emóciami. Rizikom je pád do dlhovej špirály


			Slováci sa pri pôžičkách stále riadia emóciami. Rizikom je pád do dlhovej špirály

Vianoce sú jedným z kritických období zadlžovania sa. Podľa prieskumu Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) však takmer 70 % z tých, čo podcenili svoje finančné možnosti pri pôžičkách, doplatilo na počiatočné neuvážené úverové nastavenie. Necelú tretinu zas potopila dobre myslená finančná „pôžička“ rodine a známym.

 

„Televízny seriál Krotitelia dlhov, ktorého sme odborným garantom, nám dokonca ukázal, že hoci ľudia tvrdia, že rozumejú peniazom, nepoznajú ani základné finančné pojmy,“ zdôrazňuje predseda predstavenstva asociácie Rastislav Podhorec.

 

Bratislava - Pôžička je dobrý sluha, ale zlý pán. Poslúži na krytie drahších potrieb, no ak si ju človek zoberie bez logického zváženia možných dôsledkov, môže skončiť bez strechy nad hlavou. Kritickým obdobím sú Vianoce, kedy sú ľudia ochotní zadlžiť sa viac a bez rozmyslenia siahnu po nevýhodnej, no „rýchlej a jednoduchej“ pôžičke.

Ako ukazuje prieskum Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP) týkajúci sa príčin, pre ktoré sa ľudia dostali do úverovej špirály a často až existenčných ťažkostí, hlavnými problémami sú nedocenenie schopností úver splácať a počiatočné neuvážené konanie. „Často je problém zadlženia sa len dôsledok iného problému - slabej vôle, disciplíny a neochoty sa poradiť s odborníkom,“ upozorňuje predseda predstavenstva asociácie Rastislav Podhorec.


Jednoduchý úver neznamená najvýhodnejší

Realita dokazuje, že najmä pri spotrebných úveroch ľudia najčastejšie podľahnú lákaniu úveru cez tovar či službu v mieste, kde sa ponúka. „Jednoduché úvery sú dnes ľahko získateľné priamo na predajni. Najdrahšie sú však tie, ktoré sa získajú najľahšie,“ podotýka Podhorec.

Oplatí sa osloviť banku a úver získať s vyššími problémami, ale za nižšiu cenu a po posúdení vlastnej finančnej situácie. „Úplne najlepšie je osloviť odborníka, ktorý spolupracuje s viacerými finančnými inštitúciami, pretože má prehľad o najnižších cenách a o vhodnosti produktu pre daný cieľ klienta. Niekedy skutočne potrebujeme počuť z iných úst: Nemáš na to, je to veľmi drahé a nepotrebné!“ zdôrazňuje Podhorec.

Práve asociácia, ktorej úlohou je aj podpora finančného vzdelávania bežných ľudí, spustila v spolupráci s RTVS seriál Krotitelia dlhov, kde odborníci z AFISP riešia reálne problémy zadlžených ľudí a ukazujú im spôsob, ako mať financie pod kontrolou. „Nedávno „krotitelia“ riešili prípad pôžičky 300 eur na splácanie inej pôžičky. Tých 300 eur na 12 mesiacov bolo zaťažených poplatkom 280 eur, čo je takmer 100 % úrok.

Samozrejme, omeškanie sa s jednou platbou malo za dôsledok penalizačné úroky, čím sa spustila dlhová špirála,“ podotýka. Na začiatku bolo pritom podľa neho veľa možností, ako problém vyriešiť. „Nebola však vôľa, respektíve odborné zázemie dlžníka. Najčastejšia stratégia takýchto ľudí je neotvárať obálky, ktoré znamenajú nepríjemnosti, a potom čakať, čo sa stane,“ spresňuje.


Potrebné je odosobniť sa a zvažovať, čo keby...

Takmer dve tretiny z tých, čo podcenili svoje problémy pri pôžičkách a tak sa obracajú o pomoc na členov AFISP, sa dostali do úverovej špirály. „Je neuveriteľné, s akými životnými situáciami sa na nás ľudia obracajú a ako pristupujú k svojim peniazom. Ako nevýhodne dokážu svoje mikrofinancie riadiť. Príkladom je financovanie si dlhodobých cieľov s „krátkymi“ (a teda drahými ) peniazmi, ignorovanie zjavných rizík a nepoistenie sa pred nimi, ale aj neochota tvorenia si finančných rezerv,“ hovorí Podhorec.

Ako sa často zdôrazňuje aj v spomínanej relácii Krotitelia dlhov, vždy treba vopred posudzovať svoju finančnú situáciu a možnosti, čo keby...som zostal bez práce, dlhodobo chorý, neschopný pôžičku splácať.

„Využívať úvery nie je zlé. Možnosť požičať si peniaze je veľmi dôležitá nie len pre občanov, ale aj pre firmy, obce a štáty. Dôležité je však vedieť využívať tento finančný nástroj. A pravda je taká, že málokto dokáže vlastné financie riadiť bez emócií a rozumne,“ podčiarkuje Podhorec. Podľa neho je preto v tomto prípade nezastupiteľná úloha odborníkov, ktorí sa emočne odosobnia a posúdia ekonomickú podstatu finančného plánu, vrátane tej na strane pasív - úverov.


Aj pri pôžičke treba mať finančné rezervy

„Ak je úverové zaťaženie primerané a existujú dostatočné finančné rezervy, tak je malý predpoklad sa dostať do problémov. Finančný sprostredkovateľ klientovi posúdi jeho situáciu. Ak klient chce niečo veľmi rýchlo vlastniť a nemá na to zdroje, tak odporučí úver. Zároveň však myslí na to, že k splácaniu úveru musí automaticky nastúpiť aj vytváranie rezervy na prípady, keď bude splácanie ohrozené,“ vysvetľuje. Taký prípad môže nastať u každého - strata zamestnania, príjmu, zdravia, schopnosti splácať. „Klient, ktorý má svojho poradcu, je však na takúto situáciu pripravený. Dôležitá je vôľa a disciplína,“ dodáva.     


Pôžička známym nie je bez rizika

Až takmer 30 percent z prípadov zadlžených ľudí, ktorí hľadajú pomoc AFISP aj cez Krotiteľov, pripadá práve na pomoc rodine – či už formou splácania úveru za iného príbuzného, alebo ručenia mu za úver. „Nie nadarmo sa hovorí, že najdrahšia pôžička je tá, ktorú dávam rodine. Ak nie sme schopní sa odosobniť, tak je lepšie požiadať odborníka, ktorý nám poradí, ako rodinnému príslušníkovi pomôcť,“ konštatuje Podhorec.

Finančný sprostredkovateľ vie priniesť reálny pragmatický pohľad, odosobnený od príbuzenských vzťahov a s myšlienkou na scenár, keď niečo zahapruje. „Ak to nie je klient ochotný urobiť, tak nech radšej peniaze rodinnému príslušníkovi daruje. Je to často rovnaký efekt, ale bez zničenia vzťahov,“ dodáva.

AFISP

Zdroj: AFISP

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články