NBS dostala vlani viac sťažností od spotrebiteľov, aj kvôli nebankovkám


			NBS dostala vlani viac sťažností od spotrebiteľov, aj kvôli nebankovkám
12.4.2016 Poistný trh

Na Národnú banku Slovenska (NBS) sa vlani obrátilo s podaniami viac spotrebiteľov. Celkovo jej bolo doručených 1661 podaní, čo predstavuje oproti roku 2014 nárast o 183 sťažností, teda o 12 %.

Vyplýva to zo Správy o činnosti útvaru dohľadu nad finančným trhom. „Opodstatnené podania predstavovali 22 %, to znamená, že finančná inštitúcia porušila práva spotrebiteľa," uvádza NBS.

Rok 2015 bol prvým rokom, keď NBS vykonávala pôsobnosť v oblasti ochrany spotrebiteľa v plnom rozsahu. Od začiatku vlaňajška sa rozšírili právomoci národnej banky pri dohľade nad finančnými subjektmi.

Novinkou bolo zavedenie výkonu dohľadu na mieste nepriamo alebo pod utajenou identitou. V minulom roku sa zaviedlo aj udeľovanie povolení spoločnostiam, ktoré poskytujú spotrebiteľské úvery. NBS si preto vlani „posvietila" práve aj na spoločnosti, ktoré od nej nedostali po 1. septembri 2015 povolenie. Licencovanie sa týkalo najmä nebankových subjektov.

Cieľom monitoringu webových sídiel bolo zistiť, či sú naďalej ponúkané úvery spotrebiteľom, a tiež to, či spoločnosti nedeklarujú, že ich činnosť bola schválená NBS," uvádza národná banka.

Zistilo sa, že konaním niektorých nebankových subjektov mohla byť naplnená skutková podstata trestného činu neoprávneného podnikania. "V 26 prípadoch boli tieto skutočnosti oznámené orgánom činným v trestnom konaní. Súčasne bolo 11 subjektov vyzvaných, aby na svojom webovom sídle nepoužívali označenie NBS," píše sa v správe.

Práve prevzatie dohľadu nad spotrebiteľskými úvermi poskytovanými nebankovkami sa tiež podľa NBS prejavilo na počte prijatých podaní od občanov.

Za rok 2015 dostala NBS 209 takýchto podaní. Tým sa spotrebiteľský úver zaradil na druhé miesto najviac namietaných produktov, pričom na prvom mieste sa dlhodobo držia podania týkajúce sa povinného zmluvného poistenia," konštatuje NBS v správe.

Námietky spotrebiteľov v oblasti bankovníctva sa týkali najmä hypotekárnych úverov, úverov na bývanie, ale aj spotrebiteľských úverov poskytovaných bankami. Národná banka zaznamenala aj zvýšený počet sťažností týkajúcich sa platobných kariet a internetového bankovníctva.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články