Zdraženie PZP pocítili najmä dopravcovia. Vyššie sadzby pretrvajú


			Zdraženie PZP pocítili najmä dopravcovia. Vyššie sadzby pretrvajú

Pri žiadnom inom produkte neživotného poistenia klienti nie sú tak citliví na cenu ako pri PZP. Preto poisťovne k zmenám poistného pristupujú spravidla len veľmi opatrne. Teda, až do tohto roka. Čo sa teda zmenilo na trhu?

Niektorým motoristom sa cena povinného zmluvného poistenia (PZP) oproti vlaňajšku nemenila, iným sa zvýšila o pár percent, niektorým sa i znížila. Poisťovne v posledných mesiacoch pristúpili k segmentácii klientov podľa nových legislatívnych kritérií, pričom najväčší nárast cien PZP pocítili práve dopravcovia.

Vyššie zákonné poistky pre dopravcov

Povinné zmluvné poistenie na Slovensku poskytuje aktuálne desať poisťovní, pričom výročia poistných zmlúv klientov sú spravidla rozložené v priebehu roka. Aj preto viaceré poisťovne nemenili sadzobníky koncom vlaňajška, ale až v prvom štvrťroku roku 2017. Drahšie povinné zmluvné poistenie pocítili na vlastnej koži najmä škodoví motoristi.

Ako poznamenáva Jozef Belko, konateľ Insuria Consulting, práve prepravcovia dopravných služieb patrili donedávna do kategórie klientov, o ktorú pred pár rokmi „súťažilo“ pomerne veľa poisťovní. „Hoci posledných päť rokov sme sa stali svedkami postupného znižovania poistného pri PZP, situácia sa aktuálne výrazne zmenila. Niektorým slovenským dopravcom boli ešte koncom minulého roka doručené návrhy zmlúv PZP, v ktorých boli ceny poistiek zvýšené o 100 až 300 percent. Ak teda napríklad podnikateľ vlani platil na PZP ročne 10-tisíc eur, od tohto roku to mohlo byť aj viac ako 30-tisíc eur.“

Dopravcovia preto podľa neho prvé mesiace roka 2017 vnímali veľmi dramaticky. Najmä pri ťahačoch mali dlhodobo nastavené kontrakty a istú cenotvorbu, takže zvýšenie poistného im výrazne ovplyvnilo biznis.

Poisťovne zohľadňujú aj bezškodový priebeh

Mnohí dopravcovia boli z uplynulých rokov zvyknutí, že im poisťovací poradca vyjednal dobrú cenu, čo bolo spravidla podmienené aj inými druhmi poistenia v danej poisťovni. Poisťovne však postupom času zistili, že majú istý objem prepravcov, ktorých škodovosť nepokrýva cenu poistného.

Ceny povinného zmluvného poistenia boli posledné roky už naozaj na hrane, často pod hranicou ziskovosti. Poisťovne preto odmietli preberať niektoré druhy rizík a zvýšili ceny určitých poistiek, alebo cien pri rizikovejších poistníkoch,“ dodáva Jozef Belko.

Podľa experta na poistenie, vyššie ceny PZP však nesúviseli s osempercentným osobitným odvodom, ale s tým, že poisťovne už musia pri výpočte poistného zohľadňovať celkový predchádzajúci škodový priebeh poistenia zodpovednosti poistníka. A to buď zľavou na poistnom, ak je priebeh poistenia zodpovednosti bez škody, alebo prirážkou k poistnému, ak sa vyplatí poistné plnenie z poistenia zodpovednosti. Vyplýva to jednak zo smernice Solvency II, ale i zo zákona o PZP platného od apríla 2015.

Pod vplyvom európskej legislatívy poisťovne tiež nemôžu stratu napríklad z neživotného poistenia dotovať inými, ziskovejšími druhmi poistenia. „Do poistenia to prinieslo väčšiu spravodlivosť a prispelo aj k väčšej zodpovednosti vodičov na cestách. Rok dozadu poisťovne totiž vypovedávali dopravcom najmä veľké flotily, ktoré zahŕňali 300 až 500 vozidiel, práve pre vysokú škodovosť. Niektoré poisťovne ich už nepoistili, respektíve im ponúkli poistné za vysoké ceny,“ tvrdí expert.

Dodatočné náklady špecifických dopravcov

Špecifickou skupinou pri zákonnom poistení sú vodiči nákladnej dopravy nad 3,5 tony a vodiči autobusovej dopravy. Práve tí vykonávajú činnosť prevažne na území iných členských štátov a v zmysle zákona o cezhraničnej spolupráci pri vysielaní zamestnancov do cudziny, sa na nich od júna minulého roka vzťahuje minimálna mzda daného štátu a ďalšie podmienky, ktoré musia firmy splniť.

Dopravcovia preto tlačili nadol jednotlivé ceny za prepravu, keďže im výrazne stúpli mzdové náklady, i rôzne registračné či mýtne poplatky. Niektorí zistili, že robia s malou maržou, ktorá sa im vôbec nevypláca, navyše, pri zvýšenej cene poistného za PZP,“ dodáva Belko.

Najväčším problém aj do ďalších mesiacov podľa neho ostáva fakt, že množstvo áut, dokonca zhruba 150-tisíc, stále jazdí bez zákonného poistenia. Pokiaľ takýto majiteľ nepoistného vozidla spôsobí škodu, tá musí byť nahradená z Garančného fondu Slovenskej kancelárie poisťovateľov. Fond si potom peniaze vymáha priamo u vinníka.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články