Atradius barometer platobnej morálky 2015: Toto sú najnovšie zistenia


			Atradius barometer platobnej morálky 2015: Toto sú najnovšie zistenia
24.8.2015 Poistný trh

Je zjavné, že Slovensko má veľmi silne negatívny postoj k poskytovaniu
obchodných úverov a nebola preukázaná žiadna preferencia na poskytovanie obchodných úverov či už domácim alebo zahraničným odberateľom. V priemere okolo 20 % celkového B2B domáceho a zahraničného objemu predaja na Slovensku je realizovaného na základe obchodného úveru.

 

Poukazuje to na pomerne rovnaké vnímanie rizikovosti predaja na obchodné úvery, či už domácim alebo zahraničným B2B odberateľom. Ak porovnáme čísla za región tie nám naznačujú, že pomer B2B predaja založeného na obchodných úveroch, je na Slovensku značne nižší ako celkový takýto predaj vo východnej Európe (42.9 % domáci predaj a 38.4 % export) a západnej Európe (44.9 % domáci predaj a 37.7 % export).

Graf 1

Zo všetkých sledovaných krajín vo východnej Európe, práve na Slovensku sme zaznamenali z roka na rok najprudšie poklesy (celkovo o 60 percentuálnych bodov) vo využívaní obchodných úverov pri domácich aj zahraničných B2B transakciách.

Tento trend je v súlade s trendom, ktorý sme spozorovali vo východnej Európe, kedy pokles v B2B predaji na obchodný úver – zaznamenaný v domácom aj zahraničnom predaji v rovnakom časovom rozhraní – bol v priemere 10 % alebo menej. Konzervatívny prístup vo využívaní obchodných úverov na Slovensku sa dá vysvetliť nárastom nezaplatených pohľadávok po splatnosti za posledné dva roky či už v domácom alebo zahraničnom predaji.

Priemerné platobné podmienky

Domácim B2B odberateľom slovenských respondentov sú poskytované splatnosti v priemere 27 dní od dátumu vystavenia faktúry, kvôli splatnostiam záväzkov z obchodu respondentov. Rovnaké podmienky sme zaznamenali aj v Českej republike a tieto podmienky sa skoro vôbec nemenia za posledné dva roky. 

V porovnaní s priemerom vo východnej Európe, táto platobná podmienka je o tri dni kratšia (priemerná platobná podmienka v západnej Európe je 34 dní). Zahraničným B2B odberateľom je poskytovaný trocha dlhší časový priestor na zaplatenie faktúr, v priemere 32 dní, čo je zhodné s priemerom vo východnej Európe (32 dní) a západnej Európe (32 dní). Taktiež aj priemerné zahraničné platobné podmienky sa zásadne nemenili za posledné dva roky.

Pohľadávky po splatnosti

Domáce B2B faktúry na Slovensku bývajú s vyššou pravdepodobnosťou uhradené po splatnosti ako faktúry zahraničných odberateľov. V priemere 47.7 % z celkového objemu domácich faktúr boli zaplatené až po splatnosti, v porovnaní s 37 % zahraničných faktúr zaplatených po splatnosti. Uvedené priemery sú o niečo dlhšie ako celkové priemery uvedené za celú východnú Európu (41.2 % domáci odberatelia a 34.2 % zahraničie) a západnú Európu (40.2 % domáci odberatelia a 35.4 % export).

V rámci vzorky tohto prieskumu, na Slovensku prišlo k nárastu úrovne domácich a zahraničných pohľadávok po splatnosti za posledné dva roky. Stojí za zmienku, že oneskorené platby od zahraničných odberateľov (zvýšenie o 13.3 %) prevážili oneskorené platby od domácich odberateľov na domácom trhu (zvýšenie o 9 %).

Východná Európa zaznamenala nárast v priemere okolo 11 percentuálnych bodov v domácich a zahraničných oneskorených platbách, zatiaľ čo západná Európa uviedla nárast o 10 % v oneskorených platbách na domácom trhu a o 6.4 % na zahraničnom trhu.

Neuhradené pohľadávky od domácich odberateľov na Slovensku (neuhradené faktúry 90+ od splatnosti) sa zdajú byť významne vyššie ako od zahraničných odberateľov. 5.4 % z celkového objemu domácich B2B pohľadávok v krajine, sa stali neuhradenými 90+ a s veľkou pravdepodobnosťou sa stali predmetom vymáhania. Uvedené percento je značne pod priemerom východnej Európy (7.2 %) a západnej Európy (7.6 %).

Neuhradené pohľadávky 90+ sú v priemere nižšie ako 1 % z celkového objemu zahraničných pohľadávok, obzvlášť nižšie ako je priemer vo východnej Európe (6.7 %) a západnej Európe (7 %). Za posledné dva roky, fluktuácia neuhradených pohľadávok 90+ bola silná, začínajúc poklesom na začiatku roku 2014 a nasledovaná nárastom na domácom trhu v rovnakom časovom období v roku 2015.

Graf 2

Neskoré úhrady faktúr (domáce a zahraničné) sa odrážajú aj v údaji priemerná doba inkasa pohľadávky (DSO), ktorý bol uvedený slovenskými respondentmi, t.z. v priemere 34 dní (skoro o šesť dní menej ako pred dvoma rokmi). Údaj je pod 59 dní, čo je priemerná hodnota pre východnú Európu (priemer pre západnú
Európu zostal na 48. dňoch) a patrí k najnižším z krajín, zapojených do výskumu v rámci východnej Európy. Môže sa to vysvetľovať aj nižším objemom B2B obchodu na Slovensku, realizovaného na splatnosti ako vo zvyšku Európy.

Vzhľadom na insolvenčné konania na Slovensku, nie je prekvapením, že vyšší podiel respondentov v krajine (20 %) považuje udržiavanie primeranej úrovne peňažného toku ako jednu za najväčších výziev na udržanie ziskovosti v roku 2015, oproti uvádzanému údaju respondentov vo východnej Európe (16 %). 18 % respondentov v západnej Európe mali rovnaký postoj k udržaniu peňažného toku.

Priemerné omeškanie platieb

Domáci B2B odberatelia slovenských respondentov platia faktúry o niečo neskôr ako ich zahraniční odberatelia. Domáce faktúry sú v priemere hradené 19 dní po splatnosti a zahraničné 13 dní po splatnosti. Údaj o platbách zahraničných odberateľov je pod úrovňou priemeru prieskumu za východnú Európu. Zvýrazňujúc domáce a zahraničné omeškania platieb okolo 20 dní od splatnosti.

V priemere to znamená, že slovenský dodávateľ obdrží platbu za faktúru 46 dní od dátumu faktúry. Priemer pre východnú Európu je okolo 50 dní, zatiaľ čo pre západnú Európu je to 56 dní. Za posledné dva roky, domáce a zahraničné oneskorenia v platbách na Slovensku sa výrazne menili, čoho výsledkom je, že respondenti teraz obdržia platbu od zahraničných odberateľov o týždeň skôr
ako od domácich odberateľov.

Kľúčové faktory v omeškaní platieb

V rámci celkovej vzorky výskumu, 73.5 % spoločností na Slovensku (60 % vo východnej Európe a 51.4 % v západnej Európe) uviedli, že domáce B2B faktúry sú neskoro uhrádzané najčastejšie pre problémy s likviditou. Rovnako pre 50 % respondentov (41.4 % vo východnej Európe a 37 % v západnej Európe) ide tiež o najfrekventovanejší dôvod pre neskoré uhrádzanie faktúr. Percento slovenských respondentov, ktorí uvádzali neskoré úhrady domácich a zahraničných B2B faktúr, na základe finančných problémov odberateľov, ostalo nezmenené
za posledné dva roky.

Poukazuje to na stále problematické ekonomické prostredie, v ktorom sa obchod realizuje. V rámci pozorovaní v celej Európe, druhým najčastejšie citovaným dôvodom pre neskoré úhrady faktúr na Slovensku je dojem, že odberatelia používajú B2B faktúry ako nástroj svojho financovania, čo uviedlo 26.5 % respondentov voči svojim domácim odberateľom a 35.7 % respondentov voči svojim zahraničným odberateľom. Respondenti vo východnej Európe (34.9 % domáci trh a 25.5 % export) a západnej Európe (34.1 % domáci trh a 29.4 %
export) taktiež uviedli vyššie spomínaný dôvod.

Nedobytné pohľadávky

Na Slovensku respondenti uviedli, že odpísali menej ako 1 % z celkového objemu B2B pohľadávok, ako nedobytné. Údaj je pod úrovňou 1.1 % priemeru vo východnej Európe (priemer pre západnú Európu je 1.2 %). V rámci pozorovaní v Európe, domáce odpisy pohľadávok sú v prevahe nad zahraničnými. Slovenskí respondenti uviedli, že domáce nedobytné B2B pohľadávky väčšinou pochádzajú zo stavebníctva a zo sektora služieb.

Nedobytné pohľadávky od zahraničných odberateľov väčšinou pochádzajú zo stavebníctva, dopravy a služieb. Slovenskí respondenti (68.4 %) viac ako respondenti celkovo vo východnej Európe 56.6 %) uviedli, že B2B pohľadávky ostali nedobytné hlavne z dôvodu bankrotu odberateľa alebo ak odberateľ ukončil svoje podnikanie. Vyššie uvedené potvrdzujú aj respondenti zo západnej Európy (66.4 %).

Graf 3

Platobná disciplína podľa odvetvia

Slovenskí respondenti uviedli, že poskytujú splatnosti hlavne pre B2B odberateľov zo sektora poľnohospodárstvo, stavebníctvo, tovar dlhodobej spotreby, doprava a služby. Predĺžené splatnosti na faktúrach pre domácich B2B odberateľov v daných sektoroch, výrazne neprevyšujú priemerne poskytované splatnosti zaznamenané v krajine.

Zahraničným odberateľom v doprave sú poskytované raz tak dlhé splatnosti ako je uvedený priemer za krajinu. Zahraniční odberatelia v stavebnom sektore sú uvádzaní ako najpomalší platitelia faktúr, ktorí generujú významný podiel faktúr, ktoré ostávajú neuhradené po splatnosti v rámci krajiny. Oneskorené platby kvôli nedostatočnej likvidite sa vyskytujú častejšie v poľnohospodárstve, či už pri domácich alebo zahraničných odberateľoch.

V priebehu nadchádzajúcich 12 mesiacov, väčšina respondentov na Slovensku (35 %) očakáva mierne zhoršenie platobnej disciplíny odberateľov v sektore služieb. Slovenskí respondenti neočakávajú ďalšie iné významné zmeny v platobnej disciplíne odberateľov, s ktorými obchodujú na splatnosti.

 

Zdroj: Atradius Poisťovňa

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

TDZcLgd4TKaG

Colonel,  24. 8. 2016

Unvbeielable how well-written and informative this was. http://tctngoctby.com [url=http://zjwzcxtt.com]zjwzcxtt[/url] [link=http://aplpbgpxvp.com]aplpbgpxvp[/link]

xh5cCR9NhgMK

Spike,  22. 8. 2016

That's really thinking at an <a href="http://uliptoaxv.com">imsvipsere</a> level

iu551xKSvf

Prudy,  20. 8. 2016

This article acviheed exactly what I wanted it to achieve. http://ffsqjuq.com [url=http://gryrggu.com]gryrggu[/url] [link=http://upojkqe.com]upojkqe[/link]

tXCUtfN3k1L

Torie,  17. 8. 2016

Way to use the internet to help people solve prmeblos!

RSS

Súvisiace články