Komunálna poisťovňa: Úraz na chodníku, alebo snehom zavalené auto? Takto získajte odškodné

27.1.2015 Produkty

Šmykli ste sa na chodníku, alebo sneh zavalil vaše auto? Poradíme, z akých poistiek získate odškodné a ako nehodu nahlásiť.

 

 

Zlomená noha z pošmyknutia na zľadovatenom chodníku

Z akých poistiek možno získať odškodné:  Úrazové/Životné poistenie a Poistenie všeobecnej zodpovednosti

Ako nahlásiť poistnú udalosť z Úrazového poistenia: Poistený nahlási poistnú udalosť písomne na tlačive poisťovne po tom, čo ukončil liečbu a doloží kompletné lekárske záznamy, ktoré potvrdzujú liečbu a diagnózu. Príslušné tlačivo nájde na webovej stránke poisťovne, alebo na ktorejkoľvek poisťovne. Najneskôr môže úraz nahlásiť do 4 rokov od vzniku poistnej udalosti, potom sa udalosť považuje za premlčanú.

Poisťovňa následne posúdi poistnú udalosť a zistí nárok na poistné plnenie v zmysle poistných podmienok. Ak je nutné, požiada doplňujúcu dokumentáciu, napr. rtg, výpis z účtu poistenca zo zdravotnej poisťovne, výpis so zdravotnej karty, nález z doplňujúceho vyšetrenia CT, MRI...alebo konzultuje prípad s odborným lekárom poisťovne. Po ukončení šetrenia najneskôr do 15 dní  vyplatí poistné plnenie poistenej osobe, v prípade maloletej osoby zákonnému zástupcovi.

Ako nahlásiť poistnú udalosť z Poistenia všeobecnej zodpovednosti: Ak poistený nemá uzavreté životné alebo úrazové poistenie, ostáva mu zistiť, kto je za neočistený chodník zodpovedný a odškodné čerpať z poistenia všeobecnej zodpovednosti, ktoré by mal mať uzavreté vlastník nehnuteľnosti, správca domu, či spoločenstvo vlastníkov bytov. Ak poškodený žiada plnenie zo zodpovednostnej poistky škodcu, je nevyhnutné, aby sa situácia (najmä miesto) zdokumentovala buď fotografiou alebo videozáznamom.

Je dôležité preukázať existenciu samotného úrazu, preto je potrebná lekárska správa. Pomôžu aj výpovede svedkov, z ktorých bude zrejmé, či k úrazu došlo v dôsledku vlastnej viny poškodeného (zakopnutie) alebo neupravenej či nedostatočne očistenej komunikácie – v zime neodhrnutý sneh, neposypaný zľadovatený chodník... Ak niet pochýb, že k zraneniu došlo v dôsledku nedostatočne odhrnutého chodníka, poisťovňa s poisteným preberie výsledky vyšetrenia nevyhnutného na zistenie rozsahu a výšky plnenia a do 15 dní  od nahlásenia udalosti vyplatí poistné plnenie poškodenému.

Ak ale poistenie v spomínaných prípadoch neexistuje, alebo vlastník či správca budovy odmieta prijať zodpovednosť za škodu, o nároku poškodeného musí rozhodnúť príslušný súd. 

 

Sneh padnutý zo strechy poškodí kapotu auta

Z akých poistiek možno získať odškodné:  Povinné zmluvné poistenie, havarijné poistenie, Poistenie všeobecnej zodpovednosti za škodu

Ako nahlásiť poistnú udalosť z PZP a Havarijného poistenia: Ak má poškodený uzavreté povinné zmluvné poistenie v KOMUNÁLNEJ poisťovni s verejným prísľubom poistného plnenia v prípade živlu, v takom prípade mu škoda bude vyplatená. Stačí vypísať Záznam o nehode a zavolať na dispečing škôd.

V prípade havarijnej poistky je živelná udalosť súčasťou základného krytia poistky. Treba však počítať so spoluúčasťou. Je však na dohode medzi poškodeným a správcom budovy (odkiaľ sneh padol), či sa bude podieľať na spoluúčasti aj on, alebo si to poškodený uhradí sám. Odporúčame urobiť fotografický alebo videozáznam udalosti a opäť zavolať na dispečing škôd, kde udalosť nahlásite. Následne poisťovňa v takýchto prípadoch väčšinou žiada regres od škodcu teda správcu budovy. Preto by poisťovni pomohlo, ak by klient získal Prehlásenie od správcu alebo majiteľa danej budovy, z ktorej strechy sa sneh zosunul na vozidlo, že preberá zodpovednosť za vzniknutú škodu. 

Poslednou možnosťou je žiadať odškodné z poistky všeobecnej zodpovednosti za škodu, ktorú by mal mať uzavretú majiteľ domu, alebo správca budovy. K tomu je ešte potrebné, aby poistený priznal svoje zavinenie, či zanedbanie povinnosti, pretože inak poisťovňa nebude môcť vyplatiť poistné plnenie (v prípade, že správca má uzatvorené poistenie všeobecnej zodpovednosti).

Poisťovňa v prípade odmietnutia zodpovednosti samotným škodcom nemôže nahradiť škodu proti vôli poisteného, nakoľko poskytnutie náhrady škody je chápané ako uznanie nároku, na čo poisťovňa nie je oprávnená. V takomto spornom prípade musí rozhodnúť príslušný súd, ktorý o nároku poškodeného rozhodne.

Poškodený musí situáciu, miesto a hlavne samotnú škodu na vozidle ihneď zdokumentovať buď fotografiou alebo videom. Na zázname by malo byť vidno, že škodu skutočne spôsobil sneh zo strechy, preto odporúčame najskôr vykonať fotografický či videozáznam a až potom poškodený (v prípade, že by hrozilo, že škoda sa v dôsledku tiaže snehu môže zväčšovať) môže vykonávať všetky opatrenia, aby sa škoda nezväčšovala. Po doložení všetkých dokladov poisťovňa do 15 dní pošle poistníkovi (v prípade havarijnej poistky a PZP poškodenému, v prípade zodpovednostnej poistky škodcovi) stanovisko s rozhodnutím o plnení.

 

Zrážka poisteného s iným lyžiarom na svahu

Z akých poistiek možno získať odškodné: Cestovné poistenie

Ako nahlásiť poistnú udalosť z Cestovného poistenia: Poistenie zodpovednosti obsahuje už základný balík tuzemského cestovného poistenia, ktoré je platné na území Slovenska. V rámci zahraničia je potrebné si poistenie zodpovednosti pripoistiť. Ak sa napríklad poistený zrazí na svahu s inou osobou, toto poistenie uhradí nielen následky úrazu, ale aj majetkovú ujmu, ktorou môže byť aj zničená výstroj. Musí však byť jasné a dokázané, že poistený bol vinníkom zrážky. Preto sú v týchto situáciách vítané výpovede svedkov.

Škodu by poistený mal zdokumentovať napríklad fotografiou a poškodené veci alebo ich zvyšky by si podľa možnosti mal uschovať. Následne poisťovňa bude žiadať od poškodeného lekársku správu a tiež originál dokladov zničených vecí. Následne by mal škodca, teda poistený, poisťovňu informovať o tom, že spôsobil nehodu druhej osobe. Vyplní príslušné tlačivo a následne bude poisťovňa komunikovať aj s poškodeným, od ktorého bude žiadať priniesť všetky potrebné doklady. Do 15 dní poisťovňa ukončí likvidáciu a poistné plnenie pošle na účet poisteného (škodcu), ktorý sa s poškodeným vyrovná.

 

Úraz na svahu v zahraničí

Z akých poistiek možno získať odškodné: Cestovné poistenie, Životné poistenie/Úrazové poistenie – postup je rovnaký ako v prvom prípade (Zlomená noha z pošmyknutia na zľadovatenom chodníku)

Ako nahlásiť poistnú udalosť z Cestovného poistenia: Úraz a následne ošetrenie treba ihneď nahlásiť komerčnej poisťovni, v ktorej klient uzatváral poistenie. Všetky dôležité kontakty sú uvedené v zmluve, takže klient presne vie, kam má zavolať, ak potrebuje poradiť. Odporúčame kontaktovať asistenčnú službu predovšetkým pri náročných, opakovaných ambulantných výkonoch, drahších úhradách, hospitalizácii, poistnej udalosti mimo Európy a iných. Odporúčame však kontaktovať poisťovňu aj pri bežných ambulantných ošetreniach.

Ak poistený za zákrok zaplatil v hotovosti, vždy treba žiadať od lekára doklad o zaplatení a lekársku správu s uvedením diagnózy. Po návrate na Slovensko musí svojej poisťovni najneskôr do 30 dní predložiť originály lekárskej správy s diagnózou, zoznam vykonaných lekárskych výkonov, originálny účet za ošetrenie, pobyt v nemocnici, za lieky predpísané lekárom, prípadne za prevoz.

Poisťovňa do 15 dni od doručenia posledného požadovaného dokladu poisteným vyplatí poistené plnenie. Poistné plnenie v prípade trvalých následkov úrazu poisťovňa vyplatí klientovi až po ustálení ich rozsahu (podľa medicínskych poznatkov je to rok po úraze). Ak sa následky po úraze neustália do 3 rokov odo dňa úrazu, hodnotí sa rozsah úrazu ku koncu tejto lehoty.

Komunálna poisťovňa

Zdroj: Komunálna poisťovňa

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články