Veľké korporácie dvíhajú Londýnu varovný prst


			Veľké korporácie dvíhajú Londýnu varovný prst
18.7.2018 Zahraničie

Rokovania o Brexite pokračujú, ich prípadné zlyhanie či tvrdá forma odchodu z únie by malo vplyv na investície v krajine, upozorňujú nadnárodné spoločnosti. Ekonomický rast krajiny sa však  spomaľuje.

Kým vláda Spojeného kráľovstva bude aj nasledujúce dni rokovať o forme Brexitu po tom, čo uplynulý týždeň zverejnila podrobný plán týkajúci sa budúcich vzťahov krajiny s Európskou úniou po Brexite, veľké korporácie už dvíhajú varovný prst. Stále totiž nie je jasné, či pôjde o „mäkkú“ alebo „tvrdú“ formu odchodu.

V prípade tvrdého Brexitu, aký presadzoval aj dnes už bývalý šéf britskej diplomacie Boris Johnson, sú však spoločnosti ako Airbus, Jaguar Land Rover, BMW, Philips a ďalšie pripravené opustiť krajinu. Rokovania tak môžu ešte priniesť prekvapenia.

„Už teraz však neistota o forme Brexitu prehlbuje negatívne dopady na ekonomiku,“ upozorňuje Bruno de Moura Fernandes, ekonóm Coface. Nadnárodná spoločnosť je globálny líder v poistení pohľadávok firiem a manažovaní ich kreditného rizika.

Prečo?

Hoci premiérka Teresa Mayová od hlasovania o Brexite v júni 2016 bojovala o jasný a jednotný postoj v rokovaniach, nedávny vývoj ukazuje, že vo vláde sú stále zástancovia „tvrdého“ aj „mäkkého“ Brexitu.

Vláda síce schválila prechodné obdobie s EÚ do 31. decembra 2020, napriek počiatočným štyrom presadzovaným bodom (kontrola prisťahovalectva, nezávislá obchodná politika, nezávislosť od Súdneho dvora Európskej únie a žiadny príspevok do rozpočtu EÚ), premiérka Mayová predstavila únii už aj plán „mäkkého Brexitu“.

Ten zahŕňa predovšetkým zriadenie zóny voľného pohybu tovaru medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ, no s kontrolou prisťahovalectva a nastavenie spôsobov poskytovania služieb, aby sa obišlo zavedenie fyzickej hranice medzi Severným Írskom a Írskom.

Obdobne plán zahŕňa zavedenie novej dohody o clách (FCA), úpravu v prípade tovaru vo vysoko regulovaných sektoroch (Európska chemická agentúra, Európska agentúra pre bezpečnosť letectva a Európska agentúra pre lieky), či zavedenie spoločného výboru pre riešenie súdnych sporov.

Riziká

Samozrejme, rokovania prinášajú aj riziká. Podľa pravidiel Konzervatívnej strany by mohla premiérka Mayová čeliť hlasovaniu o nedôvere. Stačí, ak o to písomne požiada 15 % konzervatívnych poslancov (48 z 316 poslancov).

Ak by Mayová (ktorá by potrebovala 159 hlasov konzervatívnych poslancov) stratila podporu, musela by odstúpiť a konzervatívci by museli vybrať nového vodcu. Nová konzervatívna vláda by musela prejsť hlasovaním o dôvere v priebehu 14 dní. Ak by dôveru nezískala, nasledovalo by rozpustenie parlamentu a nové voľby. Práve chýbajúca alternatíva k Mayovej, rovnako ako aj jej nástupca, však hovoria skôr v jej prospech. Hlasovanie o dôvere tak nie je najpravdepodobnejším scenárom.

„Nateraz nepravdepodobné je aj nové referendum: Mayová už myšlienku druhého referenda o poslednej dohode o Brexite odmietla a rovnako tieto výzvy zamietol aj vodca opozičnej labouristickej strany Jeremy Corbyn,“ konštatuje ekonóm Coface. Ak Mayová zostane vo funkcii, najpravdepodobnejším scenárom je vyjednávanie mäkkého brexitu, aby sa obmedzil vplyv na britskú ekonomiku.

Neexistuje však žiadna istota, že EÚ bude súhlasiť s technicky náročným riešením, ako sa uvádza v bielej knihe, najmä s dohodou o clách - FCA, ani s tým, aby EÚ súhlasila s oblasťou voľného obchodu pre tovar bez slobody pohybu ľudí.

„Vyjednávači EÚ opakovane uviedli, že nesúhlasia s vyberaním hrozienok z koláča, pokiaľ ide o štyri slobody jednotného trhu - tovar, kapitál, ľudia a služby,“ poznamenáva ekonóm Coface. Z dlhodobého hľadiska bude musieť dohodu o Brexite schváliť britský parlament. Ak ju odmietne, mohlo by to spôsobiť novú politickú krízu, keďže vláda by mala 21 dní na to, aby navrhla, ako postupovať v rokovaniach, čo by zrejme viedlo k Brexitu „bez dohody".

„V tomto neistom prostredí sa však hospodársky rast spomaľuje: HDP vzrástol v 1. štvrťroku 2018 o 1,2 %, čo je najnižšie od 2. štvrťroka 2012 (+ 1,7% v roku 2017). Odvetvia ako automobilový priemysel, maloobchod a stavebníctvo sú osobitne vystavené spomaleniu spotreby domácností. Účinky hlasovania o Brexite sa na spotrebiteľoch v podstate prejavili oslabením libry a nárastom inflácie, ktorá postihla kúpyschopnosť domácností a konečnú spotrebu,“ vysvetľuje ekonóm Coface. Rastúca neistota však už teraz ovplyvňuje obchodné rozhodnutia.

„Investície sa v prvom štvrťroku medzikvartálne znížili o 1,3 %, pričom v prvom kvartáli zaznamenali výrazný pokles súkromnej komerčnej stavebnej produkcie (k máju to medzikvartálne bolo -3,5 %) a v prípade nových objednávok medzikvartálne až -28,5 % za 1. štvrťrok,“ podotýka Bruno de Moura Fernandes.

Niekoľko významných spoločností vrátane Airbusu, Jaguar Land Roveru, BMW a Philipsu uviedlo, že potrebujú väčšiu istotu na to, aby mohli pokračovať v investíciách v Spojenom kráľovstve, pričom ak krajina uprednostní „tvrdý Brexit“, výsledkom môžu byť odchod zo Spojeného kráľovstva, keďže to bude mať vplyv na cezhraničné dodávateľské reťazce.

Podnikateľské združenia v Spojenom kráľovstve tak uvítali publikáciu Bielej knihy, keďže vláda podľa nich urobila konštruktívny a pozitívny krok vpred, pred ďalším kolom rokovaní tento týždeň.

Zdroj: TASR, oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS