UNIQA v Česku oslavuje 25 rokov a chce si naďalej udržať svoje špecifické DNA


			UNIQA v Česku oslavuje 25 rokov a chce si naďalej udržať svoje špecifické DNA
17.7.2018 Poistný trh

UNIQA poisťovňa oslavuje štvrťstoročie svojej existencie. Z poisťovne poskytujúcej niekoľko prvých rokov len majetkové krytie, vyrástla univerzálna poisťovňa s kompletným portfóliom produktov pre všetky poistné potreby. Generálneho riaditeľa Martina Žáčka sme sa na portáli oPojišteni.cz opýtali, ako spomína na začiatky fungovania spoločnosti na českom trhu, ako sa poisťovňa zmenila a ako vidí jej budúcnosť. 

Mohli by ste na úvod zaspomínať na začiatky poisťovne UNIQA na českom trhu? S akou predstavou ste do celého projektu išli?

Hlavne to bolo nadšenie a elán. Náš akcionár, rakúska poisťovacia skupina Bundesländer poskytla, potrebné poisťovacie know-how a kapitál, ale kľúčoví boli ľudia. Generálny riaditeľ Marek Venuta bol nesmierne charizmatický človek, ktorý dal dohromady partiu ľudí, ktorá mala obrovský drive. Bol to ale v dnešnom poňatí taký start-up. Nikto nevedel, ako to dopadne, či celý projekt bude úspešný. Ale išli sme každý deň za našou víziou vybudovať novú kvalitnú poisťovňu. A som rád, že sa to podarilo. 

Každé začiatky sú ťažké. Mohli by ste popísať tie najväčšie prekážky, ktoré ste museli v 90. rokoch prekonávať?

Začiatkom deväťdesiatych rokov bol nedostatok ľudí, ktorí by poisteniu skutočne rozumeli ako odborníci a boli by schopní rozbehnúť novú spoločnosť. Bolo nutné rekvalifikovať tých, ktorí mali chuť tento odbor začať robiť bez ohľadu na doterajšiu profesiu. A v tom nám veľmi pomohla materská spoločnosť v Rakúsku. Ďalšou úlohou bolo presvedčiť zákazníkov, že nová neznáma poisťovňa je tým správnym partnerom, na ktorého sa môžu spoľahnúť. Veľa záležalo na ľuďoch, ktorí ju zastupovali – či zaujmú, budú dôveryhodní a získajú sympatie klientov. 

Jiří Žáček  UNIQA 1

25 rokov je naozaj dlhá doba. Čakali ste, že sa poisťovňa stane tak úspešnou a bude patriť medzi stabilných veľkých hráčov na trhu?

Samozrejme som veril, že sa nám bude dariť. Bol som nováčikom v odbore ako väčšina mojich kolegov a snažil som sa čo najrýchlejšie doučiť sa všetko potrebné a byť platným členom tímu. Chceli sme sa čo najrýchlejšie etablovať, ale naše ciele boli spočiatku skromnejšie. Zodpovedali našim vtedajším schopnostiam. Budovalo sa celé odvetvie a málokto dokázal odhadnúť, ako dynamický vývoj ho čaká.

Ako by ste teda charakterizovali poisťovňu UNIQA,  napríklad pre potenciálneho klienta, ktorý ju ešte nepozná?

Som presvedčený, že sa na nás môže každý klient spoľahnúť. Fungujeme s dlhodobou víziou a neženieme sa za krátkodobým ziskom. Naším cieľom, ktorý sa nám darí z veľkej časti napĺňať už dnes, je byť benchmarkom trhu v oblasti vybavovania poistných udalostí. To je ten moment pravdy, kedy môže poisťovňa pomôcť, alebo sklamať. Proces likvidácie škôd je preto téma, ktorej sa venujeme naozaj dôkladne.

Sme dosiahnuteľní všetkými spôsobmi, ktoré v komunikácii zákazníkovi vyhovujú. Máme komplexnú ponuku produktov a služieb. Servis neustále inovujeme a ideme s dobou. Myslím, že zásadná je aj kontinuita vedenia – ja som za dvadsaťpäť rokov len druhým generálnym riaditeľom a pracujem pre našu značku už 24 rokov. K našej DNA patrí aj korektné a slušné rokovania nielen navonok, ale aj pozitívna atmosféra vnútri spoločnosti. Aj vďaka nej máme motivovaný tím a nízku fluktuáciu.

Mohli by ste zaspomínať na kolegov, ktorí stáli pri zrode poisťovne? Aké vlastnosti si u svojich spolupracovníkov vážite najviac?

Pre našu poisťovňu bol najdôležitejším človekom jej zakladateľ a prvý generálny riaditeľ Marek Venuto. Mal prirodzenú charizmu a autoritu. Bol skutočným lídrom, a pritom mal empatiu aj úžasný cit pre medziľudskú komunikáciu. Jeho praktické manažérske vystupovanie by obstálo ako „učebnica" pre vedúcich pracovníkov.

To by, myslím, potvrdili dnes na poistnom trhu všetci, čo s ním prišli viac do kontaktu. Marek Venuta vniesol do spoločnosti nášho špecifického ducha. Vštepil jej kultúru, ktorú nám môže hociktorá iná firma závidieť. Vedel získať podobné typy ľudí, ktorí tento výnimočný rys niesli a nesú dodnes ďalej. Samozrejme, kľúčových ľudí bolo v počiatkoch našej poisťovne viac, avšak ak by som mal vybrať jedného, ​​patrí toto výsostné miesto nesporne pánovi Venutovi. 

Martin Žáček

Keby ste si mal vybrať jeden moment v histórii spoločnosti, na ktorý ste najviac pyšný, čo by to bolo? A je naopak, niečo by ste s odstupom času urobili inak?

Najviac si cením nášho prístupu v roku 2002 po katastrofálnych povodniach. Za ne sme vyplatili viac ako miliardu korún. Snažili sme sa platiť naozaj rýchlo, aby ľudia mali potrebné peniaze na obnovu pokiaľ možno čo najskôr. Spomínam na dobu, kedy sa všetci dobrovoľne zapojili, nespali a nepoznali víkend. Pritom mnohí mali vodu aj doma alebo u blízkych. Veľmi som bol pyšný na našich zamestnancov, ktorí sa sami vzdali svojej každoročnej dvojdňovej interno športovo-spoločenskej akcie, a peniaze určené na ňu venovali na budovanie protipovodňových opatrení v obci Hrdějovice na Českobudějovicku.

Naopak, chybou bolo z dnešného pohľadu nezapojiť sa hneď po demonopolizácii do povinného ručenia. Tam sme stratili čas a zbytočne to dodnes dobiehame. Ak by sme bývali zareagovali ponukou hneď, boli by sme dnes určite v päťke najsilnejších poisťovní na trhu.  

UNIQA predstavila trhu nespočetné množstvo kvalitných produktov, napriek tomu spomeniete si na ten „najkľúčovejší?" Aký vlastne bol rozdiel medzí zavádzaním produktov na trh v začiatkoch fungovania spoločnosti a dnes?

Z pohľadu masových produktov sme už v roku 1995 ponúkli havarijné poistenie, v ktorom sa nám veľmi darí, a patríme k štyrom najsilnejším poskytovateľom na trhu. Vtedy sme preukázali odvahu a dobrú pripravenosť, z ktorej ťažíme dodnes. Veľmi úspešným produktom z „deväťdesiatych" bolo aj poistenie zodpovednosti lekárov, kde sme sa veľmi rýchlo stali „prvou voľbou". Z novších by som menoval SafLline – komplexnú telematiku pre autopoistenie, ktoré popri bezpečnostných atribútoch počíta poistné podľa najazdenýchu kilometrov. 

Avšak dnes je proces prípravy a uvedenie produktov alebo služieb oveľa kratší a „jedinečnosť" nejakej novinky sa čoskoro vyčerpá, pretože ostatné poisťovne reagujú obratom zavedením podobného krytia. A, samozrejme, už nejde čisto o poistenie, ale aj o súhrn všetkých služieb okolo poistenia. Servis pre klienta je teraz tou hlavnou arénou, kde sa okrem cenového porovnania súťaž odohráva.

Pripravujete v najbližšej dobe nejakú produktovú inováciu?

Proces vývoja produktov a služieb prebieha nepretržite. Takže áno, chystáme sa na „niekoľkých frontoch" ponúknuť novinky a inovácie. Najvýznamnejšou plánovanou novou verziou je adaptácia celoživotného poistného programu DOMINO. 

Manažéri sú dnes zo všetkých strán bombardovaní výzvami, aby využili Big Data, cloud a chytré technológie, pustili sa do digitálnej transformácie. Ako na tom je v tomto ohľade vaša spoločnosť?

O týchto témach sa veľa hovorí všade a mnohí spomínajú všadeprítomné digitálne trendy ako novodobá „priemyselná revolúcia". Samozrejme, aj poisťovne zmysluplné inovácie implementujú, a nie inak je tomu u nás. Rad projektov sme v oblasti Big Data realizovali, zaviedli sme biometrické podpisy, máme plne elektronickú dokumentáciu.

Všetky tieto novinky nás na začiatku stoja veľké investície, ktoré nám ale umožnia zefektívniť naše procesy, a najmä, reagovať na potreby dnes už hybridných klientov, ktorí sú už zvyknutí vyberať si formu komunikácie, uzatváranie poistenia, aj proces vybavenia škody. A možno predpokladať, že do budúcnosti bude táto individualizácia ešte oveľa hlbšia.  

Kde vidíte poisťovňu UNIQA za ďalších 25 rokov?

Ako proklientsky orientovanú, modernú, flexibilnú a spoľahlivú. Radi by sme vylepšili našu aktuálnu pozíciu v rebríčku o pár miest nahor. A súčasne by som si prial, aby sme si zachovali tú našu vlastnú DNA, o ktorej som už hovoril. Pretože naše špeciálna interná kultúra nám nepochybne pomáha v ďalšom rozvoji a drží tímy pohromade. 

Mohli by ste opísať, v akých zásadných rovinách sa nielen české poisťovníctvo zmenilo za dobu, čo v ňom pôsobíte? Čo by ste vybrali ako hlavné míľniky vývoja trhu?

O zmenách som hovoril už vyššie. Avšak k zásadným míľnikom určite patrí demonopolizácia povinného ručenia v roku 2000, ďalej pomoc poisťovní pre obnovu ekonomiky a zázemie občanov po povodniach v roku 2002 a úplne nový prístup k tomuto riziku (vznik povodňových máp). Veľmi významným míľnikom bol potom vstup do Európskej únie a z nej vyplývajúce povinnosť implementácie európskej legislatívy a regulačných opatrení v našom odbore. 

Zdroj: oPojisteni.cz, oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články