Správcovia bytových domov musia mať komplexné poistenie zodpovednosti. Od roku 2018


			Správcovia bytových domov musia mať komplexné poistenie zodpovednosti. Od roku 2018
18.7.2016 Poistný trh

Odborné vzdelávanie, vlastná kancelária či pokuty. Pravidlá pre správcov bytových domov sa od januára 2016 zmenili. Môže za to zákon 246/2015 o správcoch bytových domov, ktorý priniesol do praxe viacero nových povinností.

Ako prezrádza Ing. Igor Raab, manažér rozvoja poistenia pre malé a stredné podniky v poisťovni UNION, správa bytových domov nie je jednoduchá záležitosť z odbornej, organizačnej i legislatívnej stránky.

Správcovia musia mať odbornú spôsobilosť pre výkon správy, kanceláriu a poistenie správcu. Správca musí podať žiadosť o zápis do zoznamu správcov na ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Daný rezort môže nariadiť správcom ďalšie odborné vzdelávanie."  

Správca, ktorý spravuje bytové domy, musí splniť podmienky podľa tohto zákona pre výkon svojej činnosti najneskôr do 31. decembra 2017. Na čo sa teda správcovia musia pripraviť, aby ešte viac profesionalizovali svoju činnosť? Aj táto téma odznela na nedávnom odbornom seminári Riziko a zodpovednosť IV, Slovenskej asociácie rizikového manažmentu.

Nové povinnosti správcov bytových domov: 

Odborná spôsobilosť

O čo ide: Odbornú spôsobilosť správca získa absolvovaním ďalšieho odborného vzdelávania v akreditovanom vzdelávacom programe podľa osobitného predpisu.

Ďalšie odborné vzdelávanie bude zamerané na tieto 4 oblasti:

a) základné právne predpisy týkajúce sa výkonu správy bytových domov,
b) administratívne zabezpečenie výkonu správy bytových domov,
c) odborné a technické zabezpečenie správy a prevádzky budov,
d) finančný manažment a hospodárenie.

Podľa zákona musí byť minimálny rozsah ďalšieho odborného vzdelávania 90 hodín. Toto odborné vzdelávanie bude rozdelené do štyroch oblastí (podľa rozdelenia vyššie), pričom na každú oblasť bude musieť byť vyhradených najmenej 15 hodín. Odborná spôsobilosť správcu bude môcť byť zabezpečená aj prostredníctvom odborného zástupcu.  

Povinnosť mať kanceláriu

O čo ide: Správca bytového domu musí mať verejne prístupnú kanceláriu a zákon uzákoňuje, že musí byť otvorená 2-krát týždenne po minimálne 4 hodiny idúce za sebou. Každý vlastník môže za správcom prísť a komunikovať s ním v určené hodiny.  

Poistenie zodpovednosti za škodu 

O čo ide:  Správca je povinný mať uzavreté poistenie zodpovednosti za škodu, za vznik ktorej zodpovedá pri výkone správy, v rozsahu primeranom počtu spravovaných bytových domov a miere rizika spojeného s výkonom správy. Bude zaujímavé sledovať, akým spôsobom sa s tým poisťovne vysporiadajú v rámci svojich poistných produktov.

Zodpovední správcovia majú aj teraz poistenie zodpovednosti za škodu, vyplývajúcu z ich činnosti. V praxi bude zmena spočívať  v tom, že toto poistenie budú musieť pri zápise do  „Zoznamu správcov" zdokladovať.

Zoznam správcov bytových domov

O čo ide: Podľa odborných odhadov je na Slovensku zhruba 6-tisíc správcov bytových domov. Kým dnes je správa bytových domov voľnou živnosťou, po novom sa má viazať na zápis v registri rezortu dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja.

Ministerstvo spustilo na webe verejne dostupný zoznam zapísaných správcov, ktorý obsahuje ich obchodné meno, sídlo, adresu kancelárie, úradné hodiny, kontaktné informácie a iné údaje v súlade s právnymi predpismi. Každý nový správca bytového domu sa musí ihneď zapísať do tohto zoznamu, pričom správcovia, ktorí túto činnosť už vykonávajú, si musia túto povinnosť splniť až k 31. decembru 2017.

Aktuálne je zozname zapísaných 27 subjektov, pričom najväčší nápor bude predpokladáme v priebehu budúceho roka. 

Zdroj: oPoistení.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články