Naše tri automobilky sú medzi najsilnejšími


			Naše tri automobilky sú medzi najsilnejšími

Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PCA Slovakia patria do top desiatky najväčších automobiliek strednej a východnej Európy.

Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PCA Slovakia patria do top desiatky najväčších automobiliek strednej a východnej Európy. Vyplýva to z údajov spoločnosti Coface, podľa ktorých má Slovensko v regionálnej top desiatke aj najpočetnejšie zastúpenie – až tri automobilky, kým Česko, Poľsko a Maďarsko po dvoch zástupcoch a Rumunsko jednu.

Autosektor rastie

Silu sektora v rámci regiónu potvrdzuje aj zastúpenie týchto firiem v Coface CEE top 500 najväčších spoločností. Automotive je v ňom zastúpený až 102 firmami, čo je spomedzi sektorov najviac.

Tržby automobilového sektora v regióne vlani medziročne vzrástli o 8,6 % na 128 miliárd eur a zisk o 6,8 %,“ konštatuje Juraj Janči, country manažér Coface Slovensko. Dôvodom je ozdravenie v eurozóne a obnovená dôvera domácností a firiem.

V roku 2016 bolo každé piate vozidlo v EÚ vyrobené v závode v jednej z krajín strednej a východnej Európy. Celkovo sa tu vyrobili 4 milióny automobilov, čo je 22 % celkovej produkcie áut v EÚ,“ konštatuje aj Grzegorz Sielewicz, analytik Coface pre strednú a východnú Európu.

Región sa podľa neho stal atraktívnou destináciou pre globálne značky a domovom pre dodávateľov a subdodávateľov. Je aj druhým najvýznamnejším zamestnávateľom v regióne, keď tam vlani pracovalo 427 100 ľudí.

Slovensko pritiahlo do regiónu druhú najvýznamnejšiu investíciu. Po Daimleri, ktorý v Poľsku otvoril závod na výrobu Mercedes-Benz, chce svoj prvý európsky závod mimo domovskej Veľkej Británie spustiť u nás Jaguar Land Rover. „Platobnú morálku sektora hodnotím ako veľmi dobrú, keďže automobilky majú nastavený jednotný systém platieb cez clearingové centrá,“ hodnotí kondíciu sektora Juraj Janči.

Nízka úroveň rizika pomáha aj firmám. Pozíciu si zlepšili medziročne tak naše tri automobilky, ako aj dodávatelia či subdodávatelia. V rebríčku top 500 sú až 4 slovenskí nováčikovia z automotive sektora.

Zabehnutá produkcia troch etablovaných výrobcov a príchod ďalšieho výrobcu potvrdzuje úspešnosť lokalizácie produkcie na Slovensku a dáva pozitívny predpoklad jeho vývoja do budúcnosti,“ podotýka Juraj Janči.

Najväčšie riziká

Bohužiaľ, už teraz Slovensko čelí a v budúcnosti bude čeliť nedostatku pracovnej sily. S týmto problémom zápasí celý región. Dokonca Česko a Maďarsko majú ešte vyššiu mieru neobsadenosti pracovných miest ako Slovensko,“ upozorňuje Grzegorz Sielewicz.

Z hľadiska priemyslu všeobecne je vysoká koncentrácia na jeden sektor riziková z dôvodu možných dopadov pri cyklickom vývoji. „No v strednodobom horizonte 5 až 10 rokov zatiaľ nie je známy dôvod pre prudký prepad záujmu o motorové vozidlá,“ konštatuje Janči.

Problém skôr vidím v zákaze registrácie vozidiel so spaľovacími motormi do obdobia 2030 až 2050. Táto zmena bude radikálna a nie všetky automobilky ju môžu prežiť,“ upozorňuje.

Top 10 najväčších firiem z automobilového sektora v regióne strednej a východnej Európy

Coface
Zdroj: Coface CEE top 500

 

Zdroj: Coface

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články