Poisťovníctvo v roku 2016: Peter Višváder, Sociálna poisťovňa


			Poisťovníctvo v roku 2016: Peter Višváder, Sociálna poisťovňa
29.4.2016 Poistný trh

Počas uplynulého roka bolo prijatých niekoľko noviel zákona o sociálnom poistení. Medzi tie najviac zásadné patrí zavedenie minimálneho dôchodku pre najchudobnejšie vrstvy a otvorenie II. dôchodkového piliera. Ako prezrádza Peter Višváder, hovorca Sociálnej poisťovne, najbližšie mesiace budú klásť okrem bežnej agendy dôraz na hladké uplatnenie viacerých legislatívnych zmien do praxe.  

Aký bol podľa vás pre poistný trh na Slovensku rok 2015 v oblasti sociálneho poistenia? 

V oblasti sociálneho poistenia neexistuje klasický „poistný trh“. Sociálna poisťovňa je verejnoprávna inštitúcia, ktorá svoju činnosť môže vykonávať len na základe platných legislatívnych predpisov, predovšetkým uvádza do praxe zákon o sociálnom poistení tak, ako ho schváli Národná rada SR.

Prekvapilo vás na ňom niečo, prípadne, ktoré dôležité momenty ho ovplyvnili?

Nemožno preto hovoriť ani o nejakom „prekvapení“ – našej inštitúcii neprináleží komentovať dianie, ale zabezpečovať, aby občania dostávali riadne a včas, na základe splnenia zákonných podmienok, všetky dávky sociálneho poistenia. Či už všetky typy dôchodkov od starobných cez invalidné až po pozostalostné, ďalej nemocenské dávky, materské a ošetrovné, dávky v nezamestnanosti či garančné a úrazové dávky.

Počas uplynulého roka bolo prijatých niekoľko noviel zákona o sociálnom poistení, z nich by som za zásadné označil dve – zavedenie minimálneho dôchodku pre najchudobnejšie vrstvy a otvorenie II. dôchodkového piliera.

Čím si prešla vaša poisťovňa v predchádzajúcich mesiacoch roku 2015?

Naša inštitúcia sa musela rýchlo prispôsobovať novej legislatíve a vynaložiť veľa úsilia na jej zavedenie do praxe. Zmeny bolo potrebné zakomponovať do informačných systémov a organizačne zabezpečiť ich naštudovanie zamestnancami a následne aj vykonávanie v každodennom živote.

Sme radi, že sa nám, našim zamestnancom, podarilo zvládnuť tak otvorenie II. piliera, ako aj zavedenie minimálneho dôchodku, či automatického zvyšovania dôchodkov pre pracujúcich starobných dôchodcov. Bolo to náročné obdobie. Súčasne s tým sme sa museli počas roka postupne tak, ako to schválil parlament, pripravovať aj na zmeny v dôchodkoch pre vdovy a vdovcov, ktorí ovdoveli pred r. 2004 a ktoré sa začali do praxe uvádzať od tohto roku.

Ktoré ďalšie priority sa vám podarilo ešte zvládnuť?

Ďalej sme sa podobne pripravovali na zavedenie tzv. vyrovnávacieho príplatku pre dôchodcov, ktorí v minulosti pracovali ešte v bývalom Česko-Slovensku a ktorí poberajú starobné dôchodky z oboch krajín. Tiež je to zmena, ktorá platí od januára 2016 a na ktorú bolo potrebné pripraviť zázemie.

Takisto sme naše systémy a zamestnancov museli pripraviť na zavedenie príspevku pre športových reprezentantov, ktoré tiež platí od r. 2016. Toto všetko boli zmeny, ktoré sme zvládli ešte popri bežnej, naozaj nie malej agende priznávania dôchodkov a iných dávok sociálneho poistenia, tzv. vianočného príspevku k dôchodku či každoročnej valorizácie dôchodkov. Bol to na zmeny pre prácu Sociálnej poisťovne naozaj veľmi náročný rok.

Na aké inovácie či novinky v produktoch ste stavili, aby ste udržali krok s požiadavkami klientov?

Sociálna poisťovňa nemá klasické produkty – priznávame dávky na základe zákonných podmienok. Nemôžeme postupovať inak, ako podľa zákona. Popri tom sme ale prijali viacero organizačných zmien na zefektívnenie práce v prospech občanov – zvýšili sme kontroly zamestnávateľov, ktoré priniesli značný z ekonomického hľadiska pozitívny efekt v podobe lepšie výberu poistnéh.

Na základe ústretovej služby SMS a mailov pre živnostníkov sme tiež zabezpečili ich lepšiu disciplinovanosť pri platbách, aby sa vyhli zbytočným nedoplatkom a exekúciám, posilnili sme informačno-poradenské centrum, ktoré priamo vybavuje požiadavky občanov a pokračovali aj v odborných seminároch pre zamestnávateľov po celom Slovensku v záujme toho, aby sa vyhýbali chybám vo vzťahu k sociálnemu poisteniu. Posilňovali sme teda oblasť osvety.

Ako prebieha vaša komunikácia s poistencami či s inými inštitúciami a na čom chcete stavať? 

Bežne spolupracujeme s mnohými inštitúciami, veď skoro každý v krajine je buď zamestnávateľ alebo zamestnanec, dohodár či dôchodca, živnostník, matka na materskej či iný poistenec štátu.

Čo bolo oproti minulosti nové, bolo to, že práve od minulého roku vznikla mnohým inštitúciám, ktoré vydávajú oprávnenia na výkon samostatne zárobkovej činnosti (ide niektoré ministerstvá, profesijné organizácie, cechy, komory, ale aj rôzne štátne úrady), povinnosť nahlasovať nám údaje o vzniku a zániku oprávnení, na výkon samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré občanom vydávajú.

Tieto údaje potrebujeme v súvislosti so svojou novou povinnosťou oznamovať od 1. januára 2015 vznik poistenia SZČO. Nebolo to ľahké uviesť do praxe, vždy je čo zlepšovať.

Prezraďte nám, čo vás čaká najbližšie mesiace roku 2016?

Najbližšie mesiace nás čaká okrem bežnej agendy dôraz na hladké uplatnenie zmien zákona do praxe v oblasti, o ktorých som hovoril vyššie – pri vdovách a vdovcoch, vyrovnávacom príspevku či príspevku športovým reprezentantom.

A tiež chceme naďalej občanom vysvetľovať, že platiť odvody sa oplatí, pretože im to garantuje dávky aj v čase nepriaznivých životných situácií. Práve preto sme sa rozhodli, aj keď nám to neprikazuje zákon, pokračovať v ústretových krokoch a začali sme v apríli zasielať listy zamestnancom s informáciou o tom, z akého vymeriavacieho základu (hrubej mzdy) za nich v roku 2015 odvádzal poistné ich zamestnávateľ.

Aby sme aj takto predchádzali istému typu čiernej práce, keď občan dostane oficiálne menej a zvyšok „na ruku“. Pri takýchto postupoch, ktoré sa môžu momentálne javiť ako výhodné pre zamestnávateľa i zamestnanca, totiž na to dopláca neskôr práve zamestnanec v podobe nižších dávok ako je nemocenské, materské, či dávka v nezamestnanosti a podobne.

Rovnako sme rozšírili už druhy rok úspešnú službu upozorňovania na aktuálne dlžné poistné a SMS-ky a e-mailové správy. Po tom, ako sa nám ju podarilo rozbehnúť pri živnostníkoch a ostatných SZČO, začíname od apríla posielať takéto upozornenia aj zamestnávateľom, aby tak predchádzali dlhom a ich budúcemu vymáhaniu, ktoré jje pre nich drahšie, keďže okrem dlžného poistného musia potom platiť aj penále za omeškanie platieb.

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články