Poistné podvody: Aj sprostredkovatelia nesú svoju vinu...


			Poistné podvody: Aj sprostredkovatelia nesú svoju vinu...

Úmyselne spôsobené škody maklérmi v hodnote 270-tisíc eur. Toto sú údaje z poisťovne Union o poistných podvodoch za posledných päť rokov. Jozef Šulaj, špecialista pre odhaľovanie takýchto činov tvrdí: „Rýchloprovíznici“ chcú často zbohatnúť na fiktívnych zmluvách. Našou úlohou je čím skôr ich odhaliť.“


Union poisťovňa rieši ročne zhruba 450 poistných prípadov, ktoré hraničia s trestným právom. Takmer pri každej deviatej z nich, teda približne pri 50 prípadoch ročne, zisťujú interného páchateľa.

Medzi interných páchateľov rátame aj sprostredkovateľov poistenia z radov maklérov. To je strašne veľa. V takej relatívne malej poisťovni ako sme my, takmer každý týždeň zistíme prípad nekalého a úmyselného konania sprostredkovateľov poistenia. Tí nepoctiví robia potom hanbu aj ostatným,” objasňuje Jozef Šulaj, ktorý pracuje ako špecialista pre odhaľovanie protispoločenskej činnosti Union poisťovne, a súčasne je aj členom sekcie pre boj proti poisťovacím podvodom v Slovenskej asociácii poisťovní.

Na odbornej konferencii SIBAF prednášal na tému Poistné podvody, riziká pre sprostredkovateľa poistenia, keďže v danom odbore pracuje už 18 rokov.

Ako včas odhaliť páchateľov podvodov

Zo starších prieskumov agentúry GFK vyplýva, že najviac sa na Slovensku podvádza na daniach, vo verejnej správe i v poisťovníctve. Poisťovne robia všetky potrebné kroky na to, aby problém eliminovali a podvodníci to nemali také jednoduché.

Napriek tomu je problematika stále aktuálna a veľká časť podvodov sa nedá úspešne objasniť. Prevažná väčšina z nich sa vyskytuje v životnom poistení. Vynaliezavosť podvodníkov je však bezhraničná. Svetlá budúcnosť v podobe úplne čistých praktík pri poistných udalostiach je zatiaľ zrejme nereálna, preto je nutné podľa Jozefa Šulaja nastavovať kritériá na znižovanie rizík.

Tu je možno odpoveď na to, prečo majú zmluvy o obchodnom zastúpení taký vysoký počet strán, kým pred 15 rokmi iba jednu a pol strany. Poisťovne sa snažia brániť, pridávajú nové podmienky do zmlúv a je z toho neprehľadný materiál, z ktorého ani sprostredkovateľ nevie, čo môže, čo nesmie a čo musí,” objasňuje špecialista Union poisťovne.

A tak sa poisťovne z času na čas dostavia na súd na pojednávanie, kde im sudca položí otázku: A čo ste robili ako poisťovacia spoločnosť, aby ste zabránili tomu, že vás môžu takto klamať?

„Rýchloprovíznici” chcú nezákonne zbohatnúť

A prečo je vlastne také dôležité bojovať proti podvodom? Ide hlavne o poctivých klientov. Ak sa totiž poisťovni nepodarí odhaliť čo najviac podvodov a ak bude množstvo podvodníkov naďalej stúpať, odrazí sa to na poistnom pre poctivých klientov.

Jozef Šulaj si spätne spomína na rok 2009, ktorý bol zlomový v životnom poistení, špeciálne pre maklérov. „Vtedy sa nám začali objavovať vo viacerých poisťovniach stovky a stovky fiktívnych zmlúv. „Rýchloprovíznici” chceli zbohatnúť na fiktívnych zmluvách uzavreté na osoby, ktoré buď neexistovali, alebo ktorých osobné údaje boli ukradnuté. V tom období sa rozbehla aj fantómová doprava, kde len v Union poisťovni odhalili 93 fantómových dopravcov.” Za jeden jediný rok takýmto spôsobom zmizlo 93 kamiónov naložených tovarom, ktorí využili falošné značky.

„Napríklad v Banskej Bystrici sme mali zase prípad, kedy maklér realizoval veľké ceny poistenia na diaľku. Ani klientov nevidel, emailom im posielal údaje, poštou im doručil písomnú zmluvu. Spravili sme s ním zmluvy s poistnou sumou 300-tisíc eur a hoci sme mu tie peniaze nevyplatili, náklady, ktoré sme vynaložili na objasňovanie tohto poistného podvodu, boli veľmi vysoké,” tvrdí špecialista.

Nie potreby klienta, ale vlastný zisk

Makléri to majú podľa jeho slov na Slovensku z roka na rok náročnejšie, avšak k svojej práci by mali vždy pristupovať poctivo a zodpovedne. „Keď odchádzate do inej maklérskej firmy, tak vás dobre nezoderú za to, že si zo sebou zoberiete svoj poistný kmeň. Na druhej strane, takm kam kmeň privediete, by vás najradšej nosily na rukách,” s úsmevom dodáva Jozef Šulaj.

Problém je podľa neho v tom, že na poistnom trhu existuje veľa maklérov, ktorí prinesú pre poisťovňu len 5-10 poistných zmlúv ročne. Tiež nie je žiadnym tajomstvom, že určité produkty sú spojené s veľmi lákavou províziou, napríklad investičné životné poistenie, pravidelné investície s predplateným vstupným poplatkom. Na samotnej motivácii peniazmi nie je nič zlého, ale iba v prípade, že zostávajú na prvom mieste potreby klienta.

Našťastie, v tomto smere účinne spolupracujeme so Slovenskou asociáciou poisťovní, kde si denne vymieňame informácie a odhaľujeme možné prípady nekorektného správania sa maklérov. Ešte stále sa na poistnom trhu objavujú aj takí, ktorí len „krúžia“ po poisťovniach, pri prvom poistnom im poisťovňa vyplatí províziu, nasledujú žaloby, naháňanie klientov a zaoberá sa tým veľa ľudí.“

Ďalšie nekalé praktiky v praxi

Častým problémom, s ktorým v poisťovníctve mnohí stretávajú, sú tiež tipéri. „Riešil som niekoľko prípadov, kedy sprostredkovateľ poistenia nosil kopy zdanlivo chatrne spracovaných zmlúv v životnom poistení. Klientov opäť nikdy v živote nevidel, nebol ani pri podpise poistnej zmluvy. Tipér jednoducho napoisťoval v Moldave nad Bodvou 35 Rómov, ktorí mu papiere popodpisovali. Bez hanby nám položil na stôl 48 poistných zmlúv na stôl, s jedným zaplateným poistným,” prezrádza Jozef Šulaj.

Pred pár dňami prebehol na novinách článok o vražde, ktorú v poisťovni objasňovali v roku 2005. Pri objasňovaní prípadu sa kriminalisti zaoberali aj myšlienkou na to či nešlo o poistný podvod. „Išlo o jednoduchého dedinského človeka, ktorý sa rád pozeral na dno pohárika, nič iné ho nezaujímalo. Zrazu prišiel v obleku do 8 poisťovní a všetky ho poistili na lukratívne sumy. Tri týždne po poistení bol mŕtvy, 20 miliónov eur išlo úplne cudzím ľuďom. Žiaľ, aj takéto prípady sa stávajú.”

Ide v tom „poisťovák”? Nie vždy

Alebo iný prípad, ktorý sa môže stať v praxi. Napríklad koncom týždňa napríklad spraví maklér pre klienta Kasko poistenie a o deň na to sa stane dopravná nehoda. Prvé, čo „paranoidných vyšetrovateľov“ napadne – „Ide v tom poisťovák. To auto už muselo byť rozbité pred poistením.“

Ako sa toho vyvarovať? Záplave podvodov sa poisťovne bránia nasadzovaním sofistikovaných technológií, ktoré analyzujú dáta a umožňujú vytvárať prediktívne modely. Tiež aj tým, že od svojich klientov vyžadujú čo najrýchlejšie nahlásenie uzatvorenia poistnej zmluvy i následnej poistnej udalosti. Aj keď to z hľadiska poškodeného neraz vyzerá ako sekírovanie, striktné vyžadovanie tejto povinnosti zo strany poisťovateľov má racionálne jadro.

V Union poisťovni napríklad vyžadujú od obchodných zástupcov, aby im čím skôr poslali email či sms. Pri životnom poistení je to zložitejšie. Pri doručení zmluvy sa môže ľahko stať, že sa poisťovni vrátia tri listy po sebe od klienta s dodatkom – neprevzal, neznámy, nedoručené.

Nakoniec nie raz zistíme, že to vôbec nie je fiktívna zmluva, ako by sa na prvý pohľad zdalo, akurát že klient sa odsťahoval a nedal nám vedieť. Nemyslíme si, že sme odhalili alebo odhalíme úplne všetky prípady zneužitia poistenia, snažíme sa však vykonať maximum pre ochranu našich poctivo zmýšľajúcich klientov. Inak doplatia na neoprávnené výplaty úplne všetci,“ uzatvára Šulaj.

Zdroj: oPoistení.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články