Počasie, ani zlú náladu na dovolenke reklamovať nemôžete, zakúpený zájazd áno


			Počasie, ani zlú náladu na dovolenke reklamovať nemôžete, zakúpený zájazd áno

Bezstarostná dovolenka, na ktorú budeme spomínať aj po rokoch, to je sen, za ktorý je potrebné zaplatiť. Ale ani drahá dovolenka nie je zárukou poskytovaných kvalitných služieb.  Ak sa však vrátite z dovolenky plný zúfalstva a nepríjemných zážitkov, nebojte sa zájazd reklamovať.

Čo musíte urobiť na mieste a čo po návrate z dovolenky, ak ste nespokojní?  

Základný predpokladom pre úspešné uplatnenie akejkoľvek reklamácie s poskytnutými službami je reklamovať ich na mieste, u delegáta cestovnej kancelárie.

V prípade, ak delegát nie je na mieste alebo nie je zastihnuteľný, je treba obrátiť sa priamo na cestovnú kanceláriu (CK) - pre tento prípad je vhodné mať k dispozícii telefónne alebo faxové čísla CK, prípadne email. Reklamácia služieb musí byť písomná, iba telefonát nemusí postačovať, preto odporúčame podľa možností faxovú alebo emailovú komunikáciu s CK.

Keďže na dovolenku si asi každý berie fotoaparát/videokameru, nemal by byť problém dôkladne zdokumentovať namietané závady – takýto dôkaz je určite lepší než iba svedectvo iných účastníkov – samozrejme, aj to môže mať svoj význam (najmä pre prípady, ak by boli podmienky pre všetkých účastníkov rovnaké, je logické, že sťažovať by sa mali všetci).

Aj tu platí, čím viac sťažovateľov naraz, tým väčší dôkaz o tom, že naozaj nebolo niečo v poriadku. Ak nedôjde k odstráneniu nedostatkov priamo na mieste (t.j. ešte počas dovolenky), nemožno zabudnúť písomne uplatniť u CK vady poskytnutých služieb, a to najneskôr do 3 mesiacov od skončenia zájazdu!

CK je povinná vybaviť vašu reklamáciu štandardným spôsobom, t.j. do 30 dní. Ak nedôjde k tejto písomnej reklamácii, nároky klientov nebude možné neskôr uplatniť (napr. prostredníctvom súdu).

Čo robiť, ak nenájdete zástupcu cestovnej kancelárie?

Na takúto situáciu platí to, čo uvádzame vyššie a len dopĺňame, že v zmysle zákona musí byť pri skupinových zájazdoch vždy zabezpečený delegát resp. iná poverená osoba CK, schopná nepretržite prijímať a vybavovať reklamácie. Ak by tomu tak nebolo resp. sa nejednalo o skupinový zájazd, treba o tom bezodkladne upovedomiť pracovníkov CK, najlepšie prostredníctvom faxu alebo emailu.

Aké najčastejšie prípady v súvislosti s reklamáciou zájazdu rieši D.A.S.?

Je to rôzne, a rovnako rôzne sú aj výsledky reklamácii alebo aj súdnych konaní, naozaj každý prípad nespokojnosti môže byť individuálny, rovnako aj miera odškodnenia zo strany CK. Treba uviesť, že niektorí klienti majú príliš zjednodušenú (alebo prehnane náročnú) predstavu o tom, čo by im CK mala kompenzovať.

V mnohých prípadoch to súvisí aj s tým, že klienti si pred zakúpením zájazdu nie vždy presne zistia, čo nimi zakúpená služba skutočne zahŕňa. Najčastejšími prípadmi sú asi rozpory medzi očakávaným/sľúbeným typom a kvalitou ubytovania, a realitou – od vybavenia izby, cez vzdialenosť k pláži či jej čistote, kvalitu stravy, skrátením dovolenky o nočné transfery (deň odletu/príletu) ...

Je nám ľúto klientov, ktorí sa nie vlastnou vinou ocitnú medzi mlynskými kameňmi CK – hotel, v ktorom sú ubytovaní a namiesto toho, aby si užili oddych a pokoj, je s nimi zaobchádzané ako s neželanými osobami, a po návrate domov sa musia domáhať odškodnenia až na súde, pričom nie vždy môžu byť úspešní resp. nie vždy podľa ich predstáv.

V mnohých prípadoch tak ide najmä o postoj a princípy konkrétnej CK, ako sa voči vlastným klientom, ktorí sa nie svojou vinou ocitli v problémoch, zachová. Rovnako tak stojí za zmienku, že v slovenskej legislatíve na rozdiel od iných európskych krajín stále nie je zakotvené právo na náhradu nemajetkovej ujmy poškodených dovolenkárov v podobe tzv. straty radosti z dovolenky.

Aj pri reklamácii zájazdu je dobré sa poradiť s odborníkmi o vhodnom postupe, aby ste neskôr dostali to, na čo máte nárok. Jednou z možností ako sa dostať k právnej pomoci je včas si zabezpečiť poistenie ochrany práv.

Zdroj: D.A.S. Rechtsschutz AG

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články