Poistenie nie je prekážkou pre cezhraničné poskytovanie služieb


			Poistenie nie je prekážkou pre cezhraničné poskytovanie služieb
27.12.2016 Poistný trh

Začiatkom decembra vydala Insurance Europe správu. Obsahuje pripomienky k očakávanému legislatívnemu návrhu Komisie, ktorý má odstrániť niektoré prekážky na vnútornom trhu EÚ, vrátane jednotného poistného trhu.

Komisia prezentovala 28. októbra 2015 svoju stratégiu, týkajúcu sa vnútorného trhu EÚ, ktorej základným cieľom je jeho prehĺbenie. Táto stratégia vymedzuje rad zámerov a opatrení (legislatívnych a nelegislatívnych), ktoré by mala byť uskutočnené v nasledujúcich rokoch. A to tak, aby boli odstránené zostávajúce prekážky, ktoré bránia voľnému pohybu  a vnútorný trh mohol fungovať lepšie. Jednou z oblastí, kde spoločnosti v praxi narážajú na prekážky, je poskytovanie služieb, napríklad pokiaľ ide o usadenie sa v inom členskom štáte EÚ.

Jedným z hlavných zámerov Komisie je predloženie legislatívneho návrhu na zavedenie „pasu (poskytovaných) služieb" („Services Passport"). Od septembra 2016 je idea tohto pása označovaná ako iniciatíva na zavedenie „Európskeho preukazu o službách" („European Services Card"; ďalej aj „preukaz"). Keďže nie je k dispozícii oficiálne slovenský preklad týchto pojmov, pretože legislatívny návrh nebol ešte zverejnený, je nutné nutné považovať príslušné vyššie uvedené ekvivalenty za pracovné.

Tento preukaz by mal posilniť súčinnosť medzi domovským a hostiteľským členským štátom pri podpore cezhraničného poskytovania služieb. Úvaha je pritom nasledovná: na základe dobrovoľnej žiadosti danej spoločnosti kompetentný úrad v domovskom členskom štáte vydá preukaz, ktorý by mal pomôcť tejto spoločnosti preukázať, že uspokojí príslušné požiadavky v tom členskom štáte, v ktorom chce poskytovať službu. Hostiteľský členský štát zostane zodpovedný za definovanie týchto požiadaviek, ktoré musia byť však v súlade s európskym právom.

Záujemcovia o hlbšie poznanie tejto problematiky sa môžu zoznámiť s konzultačným materiálom Komisie, respektíve s konzultáciami, ktoré prebiehali v období od 2. mája do 26. júla 2016. [1] Z európskej legislatívy aj z praxe sú niektoré „európske" doklady (preukazy, karty či potvrdenia) známe, napríklad vo (verejnom) zdravotnom poistení či poistenie zodpovednosti z prevádzky vozidla.

Je však účelné aktuálne doplniť európsky profesijný preukaz, vydávaný podľa vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2015/983 z 24. júna 2015 o postupe pre vydávanie profesijného preukazu a implementácie výstražného mechanizmu podľa smernice 2005/36 / ES. Je možné ho vydať u týchto profesií: zdravotné sestry, farmaceuti, fyzioterapeuti, horskí vodcovia a realitní makléri.

Dňa 8. decembra vydala Insurance Europe (IE), ktorá je federáciou asociácií poisťovní a zaisťovní z 34 európskych krajín, tlačovú správu, v ktorej informovala o zaslaní listu na Komisiu. V ňom vyjadrila isté obavy ohľadom niektorých aspektov práve spomínaného legislatívneho návrhu k európskemu preukazu o službách.

Konkrétne zdôrazňuje, že by mal byť zavedený aj štandardizovaný doklad o poistení (respektíve Doklad potvrdzujúci existenciu poistenia - „proof of insurance document") pre úrady hostiteľského členského štátu a od poisťovateľov požaduje vystavovať listinu o priebehu zákazníkovho poistenia („track record"), ako napríklad výkaz o škodovom priebehu („claims history statement").

Spomínaný list podpísali okrem IE tiež tri nasledujúce inštitúcie pôsobiace v európskom poisťovníctve: UNI Europa Finance [2], Amica (The Association of Mutual Insurers and Insurance Cooperatives in Europe - Asociácia vzájomných poisťovateľov a poisťovacích družstiev v Európe) a BIPAR (The European Federation of insurance intermediaries - Európska federácia poisťovacích sprostredkovateľov).

V liste sa zdôrazňuje, že signatári nezdieľajú názor Komisie, že poistenie je prekážkou pre cezhraničné poskytovanie služieb a že toto stanovisko nezastávajú ani zástupcovia iných podnikateľských sektorov. V liste sa tiež uvádza, že by bolo veľmi ťažké dospieť na štandardizovaný doklad o poistení, pretože jeho hlavné prvkov sú založené na právnej úprave zodpovednosti, ktorá je v členských štátoch rozdielna, či na úprave profesijných požiadaviek.

Podobne by bolo ťažké sa dopracovať na štandardizovaný výkazu o škodovom priebehu, a to vzhľadom na značnú rôznorodosť situácií naprieč členskými štátmi. Riziká sú totiž vždy oceňované na základe lokálnych okolností, čo limituje hodnotu (prínos) záznamov o priebehu poistenia v inej krajine.

Záverom možno konštatovať, že úvahy Komisie v rámci iniciatívy s názvom „Európsky preukaz o službách" týkajúcich sa poisťovníctva, sa stretávajú s kritickými – systémovými i vecnými – pripomienkami príslušných európskych asociácií aj odborov.

Keďže tieto pripomienky sú zatiaľ smerované voči očakávanému legislatívnemu návrhu, nie je možné zatiaľ vyhodnotiť možný vplyv na poisťovníctvo, napríklad pokiaľ ide o šírku záberu (plošný prístup k danému poisteniu podnikov, vybraných odborov, vybraných profesií). Túto záležitosť bude treba naďalej sledovať.

 

[1] European Commission. Consultation on proposal to introduce a Services Passport and address regulatory barriers in the construction and business services sectors. [Online]. [Citácie 2016-12-18]. 

[2] UNI Europa Finance je európska odborová organizácia zamestnancov v oblasti financií a poisťovníctva. Zastupuje 1,5 mil. zamestnancov, ktorí sú členmi 108 odborových organizácií v príslušných európskych krajinách.

Zdroj: Insurance Europe

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS