Rozhovor: Problémy smernice IDD podľa nemeckého GDV


			Rozhovor: Problémy smernice IDD podľa nemeckého GDV

Smernicou IDD sa okrem iných inštitúcií podrobne zaoberal aj Celoštátny zväz nemeckého poisťovníctva (GDV). V rozhovore pre GDV Newsletter sa vyjadril predseda tohto Zväzu pre obchod Gerhard Müller.

Vzhľadom na význam GDV v kontexte globálneho poisťovníctva prinášame pár vybraných otázok a odpovedí.

GDV Newsletter: IDD smeruje k svojmu cieľu. Koncem marca 2017 sa bude návrhom zákona zaoberať v prvom čítaní Spolkový snem. Ako ste spokojní s aktuálnym návrhom?

Müller: Návrh implementuje európske zámery bez spríspnenia, čo je pozitívne. Predovšetkým to znamená, že vedľa seba zostávajú zachované predaj za proviziu a honorár za poradenstvo. Pretože obchod založený na províziách, ktorý v Nemecku dominuje, sa osvedčil. Garantuje plošnú ponuku poradenstva pre všetkých, a nezávisle na veľkosti vrecka na peniaze.

GDV Newsletter: Neda neexistuje žiaden dôvod k sťažnostiam?

Müller: Tak to teda ne. Na niekoľkých miestach návrhu vidím potrebu zmeny. To sa týka najmä predaja poistenia na diaľku, napríklad cez internet. Navrhované právne predpisy sa podľa môjho názoru nestretávajú príliš s realitou.

GDV Newsletter: Ako to myslíte?

Müller: Na rozdiel od súčasného stavu majú poisťovatelia v budúcnosti radiť klientom aj pri predaji na diaľku, a to aj dokumentovať. Naše skúsenosti však ukazujú, že spotrebitelia, ktorí uzavrú poistenie prostredníctvom internetu, nechcú práve osobné poradenstvo. Užitočnosť navrhovanej právnej úpravy je sporný. Táto požiadavka by vyvolala vyššie výdavky a rastúce náklady. V tomto ohľade nežiadame pre poisťovateľov žiadne privilégium. Tiež sprostredkovatelia poistenia by mali byť zbavení poradenských povinností pri predaji na diaľku. Jedno je ale isté. Ak klient zistí, že chce poradiť, tak mu bude poradenstvo poskytnuté.

GDV Newsletter: To tiež Spolková rada na svojom zasadnutí 10. marca 2017 napadla. Čo ak zákonodárca napriek tomu neuhne?

Müller: Potom by sme mali zostať aspoň pri tom, že klient sa v budúcnosti bude môcť jednoduchšie odvolať poradenstvo. Dnes to je možné iba podpísaním na samostatnom dokumente. Návrh zákona predpisuje iba textovú formu. Takto by mohol klient zamietnuť poradenstvo aj prostredníctvom e-mailu. To by bolo veľmi nápomocné, pretože by to umožnilo vyhnúť sa manuálnemu spracovávaniu údajov a zrýchliť procesy. Táto výhoda by mala platiť – na rozdiel od súčasnej situácie – aj pre poisťovacích sprostredkovateľov.

GDV Newsletter: Spolková vláda chce podporiť poradenstvo za honorár a v budúcnosti poisťovacím poradcom plánuje povoliť sprostredkovanie poistenia. Klient zaplatí samostatne za poradenstvo a obdrží potom sadzbu už bez provize. Aký máte na to názor?

Müller: Nemám nič proti tomu, že politici chcú viac rozšíriť poradenstvo za honorár. Napokon, aj poisťovacím zástupcom a poisťovacím maklérom by malo byť povolené prijímať od spotrebiteľa honorár, ak sprostredkovávajú sadzbu bez provízie. Doteraz môžu byť bez výnimky odpomeňovaní len poisťovatelia. Nimi nie sú nijako podporovaní, aby ponúkali poistné produkty za sadzby bez provizií.

Zdroj: GDV

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

Súvisiace články