Tresty za stáčanie kilometrov sú prísne


			Tresty za stáčanie kilometrov sú prísne

Kto už niekedy predával alebo kupoval ojazdené auto, vie, že dôležitý je prvý dojem a potom celkovo technický stav. Čím menej najazdených kilometrov, tým by auto malo byť zachovalejšie, a preto drahšie. Z tohto dôvodu niektorí podnikavci upravovali takzvané tachometre. V niektorých prípadoch za to hrozí aj väzenie.

Od prvého marca je v platnosti novela zákona č.725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, ktorá úpravu najazdených kilometrov zakazuje.

Neoprávnená a úmyselná manipulácia s odometrom, teda s počítadlom najazdených kilometrov v automobiloch, je zakázaná,“ hovorí JUDr. Ilja Sulík, právnik spoločnosti D.A.S. „Novelou sa v zákone zakotvil aj zákaz poskytovania služieb spojených s pretáčaním odometrov, zákaz používania tzv. antiradarov, ako aj majákov neoprávneným osobám.“

Zároveň je zakázaná akákoľvek reklama na výrobky, technické zariadenia, softvér alebo služby na úpravu tachometrov.

Pokuta, ale aj väzenie

Postihovaní nebudú bežní občania, ktorí predávajú svoje vozidlo a často nevedia – buď naozaj, alebo akože – že majú pretočené kilometre. Za neoprávnenú a úmyselnú manipuláciu s odometrom môže Slovenská obchodná inšpekcia uložiť pokutu tým, ktoré tieto služby poskytujú, a to vo výške od päť do päťdesiat tisíc eur. Vyrubiť ju aj dva roky po zistení o porušení zákona, najneskôr však do piatich rokov,“ vysvetľuje právnik spoločnosti D.A.S.

Autobazáre a predajcovia vozidiel tak viac nemôžu ponúkať vozidlá so stočenými kilometrami. Ak zákon nebudú rešpektovať, môžu prísť o živnostenský list.

V prípade, že autobazár bude predávať motorové vozidlá s pretočenými kilometrami, bude môcť Slovenská obchodná inšpekcia uložiť pokutu od 3- do 50-tisíc eur. Pri opakovanom zistení to bude až dvojnásobok a SOI môže dať podnet živnostenskému úradu podnet na zrušenie živnostenského oprávnenia opakovane previnilému podnikateľovi alebo autobazáru,“ dopĺňa Ilja Sulík.

Rovnaké sankcie budú hroziť aj tým, ktorí do áut na slovenský trh montujú neoprávnené antiradary.“ Tak ako doteraz, trestne zodpovedný pre pokus podvodu môže byť aj ten, kto ponúka vozidlo so stočenými kilometrami, hoci ich nemusel upraviť on. Rozhoduje výška škody, ktorú takto mohol kupujúcemu spôsobiť (rozdiel v cene).

Bude na ňom, aby uviedol také fakty, ktoré dokážu, že to neurobil a že aj on bol uvedený do omylu,“ hovorí právnik spoločnosti D.A.S.

Register na webe

Ak manipuláciu s kilometrami preukázateľne zistí stanica technickej kontroly (STK), polícia, stanice kontroly originality či servis, je ich povinnosťou (pod hrozbou pokuty 300 eur) nahlásiť to Slovenskej obchodnej inšpekcii.

Technik STK je povinný zaznamenať do informačného systému, že kontrolované auto má pretočené kilometre a upozorniť jeho majiteľa, aby si dal odometer správne nastaviť u oprávneného subjektu. Kým tak neurobí, nedostane osvedčenie o STK.

Mal by vzniknúť národný register údajov z počítadla celkovej prejdenej vzdialenosti. V ňom sa budú zaznamenávať údaje napríklad z technickej kontroly, z emisnej kontroly, z kontroly originality, prípadne aj z iných zdrojov, ktorými sú autorizované servisy a nezávislé opravovne. Systém má odhaliť manipulácie odometrov na dovážaných ojazdených vozidlách pri kontrole originality vozidiel ešte pred ich opätovnou registráciou na Slovensku,“ ozrejmuje ďalšie kroky JUDr. Ilja Sulík.

Nekupujte mačku vo vreci

Na čo si ako spotrebitelia máme dať pozor, keď kupujeme ojazdené vozidlo? Podľa čoho môžeme nadobudnúť podozrenie, že kilometre celkom nesedia a prípadne dať podnet na SOI?

Právnik spoločnosti D.A.S. radí takto. „Pred kúpou staršieho auta odporúčam preveriť si vozidlo podľa kódu VIN v niektorej z dostupných databáz. Treba si všimnúť najmä podozrivé výkyvy v stave priemerne najazdených kilometrov v celej histórii vozidla. Niečo napovie aj väčšie opotrebovanie vozidla, ktoré sa dá spoznať napríklad podľa stavu interiéru, podľa opotrebovania volantu a pedálov a podľa údajov v riadiacej jednotke motora," radí Ilja Sulík.

Kupujúcim odporúča trvať na tom, aby bolo v kúpnej zmluve zakomponované ustanovenie o možnosti odstúpiť od nej, ak sa potvrdí, že vozidlo malo v čase jeho kúpy od predchádzajúceho majiteľa uvedený iný stav najazdených kilometrov, ako tomu bolo v skutočnosti, teda že do počítadla niekto, či už predávajúci alebo ešte niekto pred ním, zasiahol.

„Toto ustanovenie ochráni kupujúceho a predávajúci, ktorý kupoval auto ako jazdené, by si mal vo vlastnom záujme sám skontrolovať, či na ňom v minulosti nebol robený nejaký neoprávnený zásah do počítadla,“ uzatvára Ilja Sulík.

Zdroj: D.A.S. Rechtsschutz AG

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články