Seriál: Kto zodpovedá za škody spôsobené výtlkmi?


			Seriál: Kto zodpovedá za škody spôsobené výtlkmi?
26.2.2015 Produkty

Na Slovensku je už tradíciou, že cesty po zime sú  posiate výtlkmi. Nie vždy sa im dá bezpečne a spoľahlivo vyhnúť, a tak dochádza k poškodeniu pneumatík, diskov a v horšom prípade aj k poškodeniu samotnej nápravy.

 

 

Čo však robiť, ak sa podarí vojsť do výtlku a dôjde k poškodeniu vozidla? Od koho môžete žiadať odškodnenie?

Za škody spôsobené výtlkmi na ceste principiálne zodpovedá jej správca. Avšak môže nastať situácia, že závady v zjazdnosti, teda aj výtlky, sú riadne označené resp. vodiči sú na ne upozornení príslušnou dopravnou značkou. Vtedy nie je zodpovednosť správcu samozrejmá, ale skúmala by sa individuálne.

Ako postupovať na mieste?

V každom prípade ostať stáť na mieste (vozidlo odstaviť tak, aby bolo v bezpečí a netvorilo prekážku cestnej premávky) a okamžite privolať políciu. Bez policajného protokolu, v prípade, že by ste z miesta nehody odišli, je šanca na uplatnenie vašej škody takmer nulová, nemuseli by pomôcť ani svedectvá ďalších osôb. Je ťažké spätne dokázať, že k poškodeniu vozidla došlo práve na danom mieste a v danom čase.

Polícia podľa možností zistí správcu komunikácie a privolá  na miesto dispečera správcu komunikácie, ktorý závadu v zjazdnosti zhodnotí a už priamo na mieste poskytne poškodenému údaje o poisťovni, v ktorej má správca komunikácie poistenú zodpovednosť za škodu.  Základom úspešného vymoženia škody je teda policajný protokol, v ktorom sa uvádza, že dopravná nehoda nebola zavinená vodičom, ale závadou komunikácie.

Na koho sa obrátiť a žiadať o preplatenie opráv?

Za škodu, ak sú splnené predchádzajúce podmienky, zodpovedá správca komunikácie, ktorý má na tento účel obvykle uzavreté poistenie zodpovednosti u niektorej z komerčných poisťovní. Nárok si môžete uplatniť voči správcovi, a ten postúpi váš nárok na svoju poisťovňu, ktorá preplatí náklady.

Ak by poisťovňa odmietla plniť, v zmysle platnej legislatívy by ste mohli žalovať iba správcu komunikácie, nie jeho poisťovňu, pričom na to máte 2 roky odkedy ste sa dozvedeli o tom, že vám správca zodpovedá za škodu na vašom vozidle (najneskôr však 3 roky, odkedy ku škode došlo).

Bojovať za svoje práva môžete aj prostredníctvom poistenia právnej ochrany, ktoré poskytuje pomoc pri presadzovaní vašich práv mimosúdnou alebo súdnou cestou a uhrádza náklady s tým spojené. Poistená osoba sa teda môže vydať na cestu za spravodlivosťou bez obáv z toho, čo ju táto cesta bude stáť.

D.A.S. Rechtsschutz AG, Slovensko

www.das.sk

 

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články