Čo musí vyúčtovanie obsahovať
Vyúčtovanie by malo byť prehľadné a zrozumiteľné. Musí byť z neho jasné, aká je výška nákladov, spôsob ich určenia a rozpočítavania, údaje o úhrade zálohových platieb, celkové náklady na množstvo dodaného tepla na vykurovanie a množstvo tepla na prípravu teplej vody a v závere údaj o výške nedoplatku prípadne preplatku.
Čo sa týka množstva dodaného tepla na vykurovanie a tepla na prípravu teplej vody; obsahuje vyúčtovanie údaj o nákladoch za celý bytový dom a samostatne aj za konkrétnu bytovú jednotku. Súčasťou vyúčtovania je aj vyúčtovanie použitia fondu prevádzky, údržby a opráv.
Spolu s vyúčtovaním predkladá správca alebo spoločenstvo aj správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok, najmä o finančnom hospodárení domu, o stave spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, ako aj o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu.
Ako a kde reklamovať
V prípade pochybností, príp. nesprávnych údajov vo vyúčtovaní (či už vo vzťahu k spotrebám, zálohovým platbám a pod.) máte právo vyúčtovanie reklamovať u správcu v lehote 30 dní od jeho prevzatia. Lehota na podanie reklamácie by mala byť uvedená na samotnom vyúčtovaní, príp. môže byť uvedená aj v zmluve o výkone správy alebo ak vyúčtovanie predkladá spoločenstvo, tak v zmluve o spoločenstve.
Ak správca reklamáciu neuzná a vy sa napriek tomu domnievate, že vyúčtovanie nie je správne, môžete sa obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
Ak reklamáciu neuplatníte v stanovenej lehote, platí, že s vyúčtovaním súhlasíte. Prípadný nedoplatok z vyúčtovania má potom správca právo uplatniť si voči vám, a to aj cestou súdu.
Na čo sa oplatí nezabudnúť
V praxi je bežné, že v bytových domoch, v ktorých je ako forma správy zriadené spoločenstvo, rieši výkon niektorých činností súvisiacich so správou domu na základe mandátnej zmluvy (často nie správne označovanej ako Zmluva o výkone správy) iný subjekt - mandatár. Neznamená to však, že tento subjekt je zodpovedný za výkon správy a za predložené vyúčtovanie.
Za vyúčtovanie služieb spojených s užívaním bytu, za správu o činnosti, za správu o stave spoločných častí a spoločných zariadení domu a vyúčtovanie fondu prevádzky, údržby a opráv je zodpovedný predseda spoločenstva. Reklamáciu vyúčtovania nákladov spojených s užívaním bytu adresujte predsedovi spoločenstva. Predseda spoločenstva rieši reklamácie sám alebo v súčinnosti s radou, ktorá je dozorným orgánom spoločenstva.
Zálohové platby a preddavky do Fondu prevádzky, údržby a opráv
Stanovenie výšky zálohových platieb je vecou dohody medzi správcom bytového domu a vlastníkmi bytov. Správca navrhuje výšku zálohových platieb, pričom je povinný pri ich výške zohľadniť predchádzajúce ako aj predpokladané náklady na byt.
Kde sa oplatí zájsť po radu
V tomto prípade nie je možné obrátiť sa na žiadnu kontrolnú inštitúciu. Spolu so zálohovými platbami hradia vlastníci mesačne aj preddavky do fondu prevádzky, údržby a opráv. V zmysle § 10 zák. č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov výšku preddavku do fondu prevádzky, údržby a opráv určia vlastníci bytov a nebytových priestorov v dome spravidla vždy na jeden rok vopred tak, aby sa pokryli predpokladané náklady na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, spoločných nebytových priestorov, príslušenstva a priľahlého pozemku, ako aj výdavky na obnovu, modernizáciu a rekonštrukciu domu.
Vlastníci bytov rozhodujú tiež o navýšení platieb, pokiaľ vznikne potreba rekonštrukcie spoločných častí domu atď. Správca je však v zmysle § 8b) ods. 2 písm h) cit. zákona povinný vypracovať ročný plán opráv, ktorý zohľadňuje stav spoločných častí a zariadení domu a navrhnúť výšku tvorby fondu prevádzky, údržby a opráv.
Bojovať za svoje práva môžete aj prostredníctvom poistenia právnej ochrany (www.pravnaochrana.sk), ktoré poskytuje pomoc pri presadzovaní vašich práv mimosúdnou alebo súdnou cestou a uhrádza náklady s tým spojené.
Komentáre
Pridať komentár