Podnikatelia, naozaj viete, s kým obchodujete? Preverte si to


			Podnikatelia, naozaj viete, s kým obchodujete? Preverte si to
8.11.2017 Produkty

Dajte si pozor na podvodníkov, ktorí sa vydávajú za reprezentantov známych a zavedených spoločností.

Kontaktoval vás nečakane zástupca renomovanej zahraničnej značky so žiadosťou o dlhodobú spoluprácu? Dajte si veľký pozor. Môže sa jednať o podvod s ktorým sme sa v poslednom roku stretli už niekoľkokrát.

Bohužiaľ musíme konštatovať, že sa obeťami takýchto podvodov stáva čoraz viac podnikateľov," hovorí Michal Veselý, generálny riaditeľ úverovej poisťovne Credendo v Českej republike.

Podvodníci poznajú rôzne triky, nenaleťte im

Scenár je pritom vždy podobný. Podvodník najčastejšie pracuje s e-mailovou doménou, ktorá sa dokonale podobá doméne používanej niektorou známou, zavedenou značkou. Rozdiely oproti originálnym e-mailom sú pritom len veľmi nepatrné – ide napríklad o rôzne interpunkčné znamienka alebo napríklad aj jedno písmeno.

„Takýto falošný e-mail prichádza s informáciou o tom, že spoločnosť hľadá partnerov pre dlhodobú spoluprácu. Podvodník jedná o cenách a dodávkach, a vyžaduje obchodný úver - dodanie na faktúru," vysvetľuje Michal Veselý.

Podnikateľ tak podáva v poisťovni žiadosť o úverový limit, ktorý je väčšinou schválený - avšak na spoločnosť, za ktorú sa podvodník vydáva. „Títo podvodníci predstierajú, že reprezentujú obrovské známe spoločnosti s dlhoročnou tradíciou. Robí tak vedome s tým, že je limit upísaný na stabilnú a zavedenú firmu," dopĺňa Martin Fritz, riaditeľ oddelenia Likvidácie a vymáhania.

Tým však celá vec ešte len začína. „V niektorých prípadoch podvodník dokonca pošle aj potvrdenie o platbe vopred, čo dodávateľa celkom upokojí a zníži jeho ostražitosť. Potvrdenie je samozrejme falošné,“ dodáva Martin Fritz.

Tesne pred odoslaním tovaru podvodník informuje dodávateľa, že je jeho sklad preťažený a žiada o presmerovanie dodávky tovaru na novú adresu. Tá však vôbec nemá žiadnu väzbu na skutočnú spoločnosť a zvyčajne tu len dôjde k prekládke tovaru. Potom sa zvyčajne dlžník pokúsi o ďalšie objednávky. Ako náhle ho podnikateľ začne upomínať, zmizne zo scény.

Ak je taký podvod odhalený príliš neskoro, zvyčajne už neexistuje šanca získať späť tovar ani peniaze. Ako poisťovňa potom nemôžeme vyplatiť poistné plnenie, pretože skutočný obchod prebehol s inou spoločnosťou než bol poistený odberateľ. Ide bohužiaľ o podvod, ktorý poistnou zmluvou nie je krytý," dodáva Martin Fritz.

Príklad z praxe: Atraktívna ponuka na dodávku tovaru do Veľkej Británie

Jeden z prípadov, s ktorým sme sa stretli, popisuje Martin Fritz, riaditeľ oddelenia Likvidácie a vymáhania:

Náš klient dostal atraktívnu ponuku na dodávku tovaru do Veľkej Británie. Jediným háčikom bolo miesto dodania, ktoré nekorešpondovalo so sídlom spoločnosti ani s umiestnením jej skladov. Potom, čo klient odoslal dodávku na dohodnuté miesto, prestal odberateľ komunikovať. Klient teda následne volal priamo do firmy odberateľa, kde mu oznámili, že žiadny tovar neobjednávali a o ničom nevedia. Platba za tovar samozrejme nedorazila a klient nám zaslal oznámenie o hrozbe poistnej udalosti s tým, že má podozrenie na podvod.

Vymáhanie pohľadávky dostala na starosti inkasná kancelária priamo vo Veľkej Británii, ktorá nás ihneď po prvom vyšetrovaní informovala, že ide o podvod. Zistilo sa, že objednávka prišla z domény, ktorá je podobná názvu odberateľa uvedeného na objednávke. Následné pokusy spojiť sa so skutočným objednávateľom boli neúspešné, jeho telefón už nefungoval.

Bolo teda potrebné zistiť, kto tovar finálne odobral. Pri vyšetrovaní na mieste doručenia sa zistilo, že tovar bol obratom preložený na nákladné vozidlo inej prepravnej spoločnosti. Riaditeľ tejto spoločnosti oznámil, že odvoz tovaru si objednal nejaký „Billy" z jednej existujúcej spoločnosti.

Agent inkasnej kancelárie ale zistil, že v danej spoločnosti žiadneho „Billyho" nikto nepozná a že nikto ani nepozná spoločnosť uvedenú na objednávke. Avšak podarilo sa ešte získať iné telefónne číslo na „Billyho", na ktorom bol zastihnuteľný a potvrdil, že tovar prevzal a odoslal do Írska. Od tohto telefonátu už viac nekomunikoval.

Došlo nielen k finančnému poškodeniu nášho klienta, ale zároveň k poškodeniu dobrého mena anglickej spoločnosti, v mene ktorej bol tovar objednaný. V súčasnej dobe je podané trestné oznámenie. 

Zdroj: oPoisteni.sk, Credendo

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS

Súvisiace články