Je piatok 9. júla roku 2010. Vtedy sa prvýkrát objavila oficiálna informácia o úpadku CK Karya Tour. Okamžite sa o klientov skrachovanej cestovky začala starať Allianz – Slovenská poisťovňa, v ktorej bola cestovka poistená. V čase oznámenia úpadku bolo v Turecku približne 1 100 klientov CK Karya Tour, ktorí boli v okolí Antalye ubytovaní v približne 80 hoteloch. Allianz – SP okamžite spolu s asistenčnou spoločnosťou Mondial Assistance začala hotelom poskytovať záruky za ubytovanie klientov.
Odlety z Turecka v piatok, sobotu a nedeľu boli ešte v pôvodne plánovaných termínoch a zabezpečené samotnou cestovnou kanceláriou. Ostatní klienti mali zabezpečené ubytovanie v pôvodných alebo náhradných hoteloch, stravu, transfer na letisko a odlet na Slovensko. Dve špeciálne lietadlá priviezli 340 klientov na Slovensko v utorok 13. júla 2010.
Tri roky po úpadku z pohľadu poisťovne
Allianz - Slovenská poisťovňa (SP) v roku 2010 odškodňovala klientov cestovnej kancelárie Karya Tour. „V prípade krachu uvedenej cestovnej kancelárie sme z hľadiska počtu dojednaných zmlúv o zájazde riešili 796 prípadov. Predstavuje to približne 2 000 klientov, nakoľko väčšina zmlúv bola dojednávaná ako rodinné zájazdy.“
Okrem Karya Tour zaregistrovali v Allianz - SP ešte ďalšie dve poistné udalosti malých cestovných kancelárií. „V týchto prípadoch išlo o pár desiatok respektíve stoviek klientov. V prvom z týchto prípadov klienti ešte ani nevycestovali, v druhom sme repatriovali (prepravovali) jeden autobus z Grécka,“ objasňuje Gabriel Tóth.
Výška odškodnenia 550-tisíc eur
Zaujímalo nás, z čoho všetkého sa vychádza pri určovaní výšky odškodnenia pre klientov skrachovanej cestovky. Podľa Gabriela Tótha sa poistná suma (po odrátaní nákladov na repatriáciu) v zmysle Všeobecných poistných podmienok rozdelí rovnakým pomerom, ako je poistná suma k celkovej škode. „To znamená, že každému sa vyplatí rovnaké percento zo vzniknutej škody, ako bolo percento poistnej sumy cestovnej kancelárie z celkovej škody.“
V súlade s poistnou zmluvou si klienti skrachovanej cestovnej kancelárie Karya Tour mohli počas šiestich mesiacov od úpadku (do 9. januára 2011) uplatniť svoje nároky za vzniknuté škody z jej poistenia insolventnosti. Poisťovňa vyplatila na plneniach klientom poistnú sumu vo výške 550-tisíc eur. Z tejto sumy zabezpečila leteckú prepravu klientov z miesta dovoleniek, úhradu mimoriadnych výdavkov za stravu, ubytovanie a dopravu, ktoré dovolenkárom vznikli v súvislosti s krachom cestovnej kancelárie počas ich dovolenky. Klientom, ktorí v dôsledku úpadku cestovky vôbec nevycestovali na zaplatenú dovolenku, poisťovňa poskytla preddavok poistného plnenia.
Vyhnite sa chybám
Allianz - Slovenská poisťovňa každý rok poisťuje približne 80 cestovných kancelárií. Poistná suma je rôzna, podľa Gabriela Tótha špecialistu externej komunikácie pohybuje sa od 1500 eur až do 5 miliónov eur. Ak sa chystáte na dovolenku v cudzine, mali by ste sa nadchádzajúcu sezónu vyvarovať viacerých chýb. V prvom rade by vám mala cestovná kancelária klientovi predložiť certifikát alebo mu k zmluve o zájazde priložiť doklad o poistení. Údaje o poistení sú sprístupnené tiež na internetovej stránke Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA), ako aj na stránkach jednotlivých poisťovní," objasňuje na záver Gabriel Tóth.
Kto bola CK Karya Tour?
Cestovná kancelária CK Karya Tour bola špecialistom na dovolenky v Turecku, kam vysielala z Bratislavy týždenne päť letov a jeden z Košíc. Na slovenský trh s dovolenkami prišla v roku 2008. Bola dcérskou spoločnosťou rovnomernej maďarskej cestovnej kancelárie a mala tureckých majiteľov. Pôsobila na tureckom, egyptskom, ruskom, ukrajinskom, maďarskom trhu, v Rusku a na Ukrajine bola dokonca lídrom na trhu. Na Slovensku veľmi rýchle expandovala ponukou nízkych cien, ktoré označovala za bezkonkurenčne najnižšie. Avšak len do času, kým sa nedostala do úpadku.
oPoisteni.sk
Komentáre
Pridať komentár