Príbehy skrachovaných cestoviek: Karya Tour


			Príbehy skrachovaných cestoviek: Karya Tour
31.3.2013 Produkty

Takmer 2000 klientov sa na vlastnej koži pred takmer tromi rokmi presvedčilo o krachu cestovnej kancelárie Karya Tour. Dôvodom bola pokazená dovolenka v Turecku a stovky čakateľov na pobyt, ktorého sa už nikdy nedočkali. O klientov  sa postarala Allianz - Slovenská poisťovňa (SP).  Klientom vyplatila poistnú sumu 550-tisíc eur. Ako si v poisťovni spätne spomínajú na túto udalosť?

 

                                                    

Je piatok 9. júla roku 2010. Vtedy sa prvýkrát objavila oficiálna informácia o úpadku CK Karya Tour. Okamžite sa o klientov skrachovanej cestovky začala starať Allianz – Slovenská poisťovňa, v ktorej bola cestovka poistená. V čase oznámenia úpadku bolo v Turecku približne 1 100 klientov CK Karya Tour, ktorí boli v okolí Antalye ubytovaní v približne 80 hoteloch. Allianz – SP okamžite spolu s asistenčnou spoločnosťou Mondial Assistance začala hotelom poskytovať záruky za ubytovanie klientov.

Odlety z Turecka v piatok, sobotu a nedeľu boli ešte v pôvodne plánovaných termínoch a zabezpečené samotnou cestovnou kanceláriou. Ostatní klienti mali zabezpečené ubytovanie v pôvodných alebo náhradných hoteloch, stravu, transfer na letisko a odlet na Slovensko. Dve špeciálne lietadlá priviezli 340 klientov na Slovensko v utorok 13. júla 2010. 

Tri roky po úpadku z pohľadu poisťovne

Allianz - Slovenská poisťovňa (SP) v roku 2010 odškodňovala klientov cestovnej kancelárie Karya Tour. „V prípade krachu uvedenej cestovnej kancelárie sme z hľadiska počtu dojednaných zmlúv o zájazde riešili 796 prípadov. Predstavuje to približne 2 000 klientov, nakoľko väčšina zmlúv bola dojednávaná ako rodinné zájazdy.“

Okrem Karya Tour zaregistrovali v Allianz - SP ešte ďalšie dve poistné udalosti malých cestovných kancelárií. „V týchto prípadoch išlo o pár desiatok respektíve stoviek klientov. V prvom z týchto prípadov klienti ešte ani nevycestovali, v druhom sme repatriovali (prepravovali) jeden autobus z Grécka,“ objasňuje Gabriel Tóth.

Výška odškodnenia 550-tisíc eur

Zaujímalo nás, z čoho všetkého sa vychádza pri určovaní výšky odškodnenia pre klientov skrachovanej cestovky. Podľa Gabriela Tótha sa poistná suma (po odrátaní nákladov na repatriáciu) v zmysle Všeobecných poistných podmienok rozdelí rovnakým pomerom, ako je poistná suma k celkovej škode. „To znamená, že každému sa vyplatí rovnaké percento zo vzniknutej škody, ako bolo percento poistnej sumy cestovnej kancelárie z celkovej škody.“

V súlade s poistnou zmluvou si klienti skrachovanej cestovnej kancelárie Karya Tour mohli počas šiestich mesiacov od úpadku (do 9. januára 2011) uplatniť svoje nároky za vzniknuté škody z jej poistenia insolventnosti. Poisťovňa vyplatila na plneniach klientom poistnú sumu vo výške 550-tisíc eur. Z tejto sumy zabezpečila leteckú prepravu klientov z miesta dovoleniek, úhradu mimoriadnych výdavkov za stravu, ubytovanie a dopravu, ktoré dovolenkárom vznikli v súvislosti s krachom cestovnej kancelárie počas ich dovolenky. Klientom, ktorí v dôsledku úpadku cestovky vôbec nevycestovali na zaplatenú dovolenku, poisťovňa poskytla preddavok poistného plnenia.  

Vyhnite sa chybám

Allianz - Slovenská poisťovňa každý rok poisťuje približne 80 cestovných kancelárií. Poistná suma je rôzna, podľa Gabriela Tótha špecialistu externej komunikácie pohybuje sa od 1500 eur až do 5 miliónov eur. Ak sa chystáte na dovolenku v cudzine, mali by ste sa nadchádzajúcu sezónu vyvarovať viacerých chýb. V prvom rade by vám mala cestovná kancelária klientovi predložiť certifikát alebo mu k zmluve o zájazde priložiť doklad o poistení. Údaje o poistení  sú sprístupnené tiež na internetovej stránke Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a agentúr (SACKA), ako aj na stránkach jednotlivých poisťovní," objasňuje na záver Gabriel Tóth. 

Kto bola CK Karya Tour?

Cestovná kancelária CK Karya Tour bola špecialistom na dovolenky v Turecku, kam vysielala z Bratislavy týždenne päť letov a jeden z Košíc. Na slovenský trh s dovolenkami prišla v roku 2008. Bola dcérskou spoločnosťou rovnomernej maďarskej cestovnej kancelárie a mala tureckých majiteľov. Pôsobila na tureckom, egyptskom, ruskom, ukrajinskom, maďarskom trhu, v Rusku a na Ukrajine bola dokonca lídrom na trhu. Na Slovensku veľmi rýchle expandovala ponukou nízkych cien, ktoré označovala za bezkonkurenčne najnižšie. Avšak len do času, kým sa nedostala do úpadku. 

oPoisteni.sk

Zdroj: oPoisteni.sk

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáre

Pridať komentár

Nie sú žiadne komentáre.

RSS